Flipcon day 3 – sikta mot stjärnorna!

The future is not a multiple choice question”. Kanske är det de orden som starkast sitter kvar efter att flipcon14 har avslutats. Framtiden är inte en flervalsfråga. Citatet är hämtat från Molly Schroeders föreläsning. Molly Schroeder är  en av personerna i Google Teacher Academy och hon arbetar även i konsultfirman Flipped Education med att utbilda lärare inom IKT, Google apps, Chromebooks och flippat klassrum.

Nej, framtiden är verkligen allt annat än en flervalsfråga. 1 X 2. Ja eller nej. Framtiden är så mycket mer. Så mycket annat. Så mycket större! Mollys föreläsning kunde jag direkt koppla ihop med LITS som jag var med på i Ronneby för snart två veckor sedan. De tankar och idéer som vi delade i Ronneby, och som diskuteras högt och lågt i sociala medier, har många likheter med de tankar som Molly delade med sig av. Framtiden är annorlunda än vad vi är vana vid. Och det häftigaste är att framtiden redan är här!

Molly Schroeder pekade ut flera av de uppfinningar som Google lanserat den senaste tiden, uppfinningar som bara för några år sedan verkade som ren science fiction. Ett av de senare exemplen är Google glasses. Men Molly pekade även på alla de program och uppfinningar som Google utvecklat och som de senare lagt ner och ”begravt”. ”What is in your educational graveyard” frågade hon. För visst finns det saker som var självklara för oss lärare att använda för några år sedan, men som nu känns som rena stenåldern. Overhead-apparaten och videobandspelaren är ju bara två av dessa. Men även olika didaktiska och pedagogiska verktyg som man använt ett tag och som sedan har blivit begravet. PBL är ett exempel, de 7 intelligenserna ett annat.

Men allt är givetvis inte begravet. Jag har behållit godbitarna och pensionerat resten. För visst är det så vi gör. Men betyder det nödvändigtvis att dessa tankar och verktyg var ”fel”? Givetvis inte, men det betyder att utvecklingen går framåt. I en allt snabbare fart. Hur ska vi hinna med och hur ska våra elever rusta sig för en framtid som vi ännu inte vet något om? Jo, en sak vet vi, att det enda som är konstant, är förändring! Deal with it 🙂

The only constant is change”. Och vi kan inte vara rädda för förändring. För förändring kommer alltid att komma. Nu arbetar jag mycket med flippat klassrum, Big 5 och språkutvecklande arbetssätt. Jag modellerar min undervisning och använder mig av blogg och facebook för att synliggöra lärandet i så stor utsträckning som möjligt, både för mig och för eleverna. För det är det som jag tror allra starkast på. Just nu. Jag är också helt övertygad om att i framtiden kommer nya pedagogiska idéer som jag kommer testa i min undervisning. Som jag kommer utvärdera för att se om de är värda att ”hålla fast vid”.

We have to be moonshot teachers if we want to have moonshot students”. Och visst är det så. Vi lärare måste våga testa, kasta oss ut i framtiden, för framtiden är ingen flervalsfråga med ett rätt svar. Framtiden är till för att utforskas och testa sig fram i!

Molly sa något som jag fastnade extra för. Hon sa att en av de första frågorna under en anställningsintervju för Google är ”What are the 4 last international collaborate projects you’ve been part of? Om det är denna typen av frågor som våra elever kommer möta när de ska ut på arbetsmarknaden, vilka förmågor måste vi då öva eleverna i? Samarbetsförmåga, förmågan att kunna kommunicera, nätverka. Hitta samarbetspartners för att utveckla, utvidga och expandera, både sina egna och andras tankar och idéer! Tekniken finns där och världen ligger öppen framför våra fötter. Se till att tänka utanför klassrummets fyra väggar – vilka projekt skulle du kunna starta tillsammans med dina elever där du tänker stort – större – STÖRST!?  Nöj er inte med mindre 😉

I tisdags kväll var vi på Carnegie science center, ett experimentarie där man själv fick utforska och testa sig fram. Precis på samma sätt som våra elever måste få testa, känna, misslyckas, lära sig, lyckas! För vi måste ge våra elever mod att våga kasta sig rakt ut. De måste inte ha ”tänkt klart” först. Låt de pröva sina idéer och lära sig under resans gång! Vi måste se till att våra elever vågar vara Moonshot-students!

BrIdoRCIgAA36Bc

Carnegie Science Center – elektricitet skapat av Tesla – en av alla Moonshot-thinkers!

10406826_10152274533357858_2621592029164546611_n

Jag och R2D2 på science center! Kanske bästa selfien ever 😉

 

Samma sak med oss lärare. Är du nyfiken på att flippa klassrummet? Just do it! Testa. Pröva dig fram. Vissa grejer kommer lyckas, andra kommer misslyckas. Vissa saker kommer du behålla, andra kommer du begrava på din ”pedagogiska kyrkogård”. Men för varje misslyckande så har du lärt dig något som du inte skulle lärt dig annars! Våga vara en Moonshot-teacher, för först då kan vi visa våra elever vad det verkligen innebär att sikta mot stjärnorna!

Nu har Fröken Flipp varit vaken i 26 timmar och hunnit med både att se sig om i Pittsburgh, få motorstopp mitt ute ingenstans, mellanlandat på JFK och nu sitter jag på tåget på väg mot Halmstad. Så om jag missat något eller ett och annat skrivfel smugit sig in  – ha överseende! Men så är det – ibland måste man bara våga trycka på knappen trots att man vet att allt kanske inte är 100 % färdigt!

Jag har nämligen bestämt mig för att vara, inte bara en ”Moonshot- teacher” utan även en ”Moonshot – person”!

Hänger du på?

BrIdh0PIIAAzsc7

Nästa stopp – månen!

Kommentera

