Vad är vad? Dags att reda ut begreppen!

Men om dina elever tar del av all information innan de kommer till lektionen, vad gör du då på lektionen? Ja, det var en fråga som jag fick av en kollega när jag började flippa mitt klassrum. Den tanke många har när man säger ”flippat klassrum” är ju just den delen av faktaöverföring som nu sker utanför klassrummet, innan lektionen. Jag misstänker att det är fler än jag som flippar sitt klassrum som har fått den frågan, för som ett brev på posten så gick  Flipped Learning Network för några månader sedan ut med en definition där man skiljde på begreppen flippat klassrum och flippat lärande. 

I denna definition av det flippade lärandet, så fokuserar man just på de aktiviteter som sker i klassrummet. För det verkliga arbetet börjar ju när eleverna väl kommer till lektionen och ska bearbeta det material de tagit del av hemma. Dessa ”4 pelare” kan man fördjupa sig i, antingen via Flipped Networks definition ”4 pillars of F-L-I-P”, eller via Karin Brånebäcks fantastiska blogginlägg ”Flippat lärande-fyra pelare”. Jag känner inte själv att jag just nu ska gräva djupare i varje pelares innebörd, kommer säkert i ett senare blogginlägg, men skillnaden Flippat Klassrum och Flippat Lärande har aldrig varit några problem för mig. Varför inte?

Jo, i mitt flippade klassrum har fokus ända sedan start handlat om pedagogiken i klassrummet, inte om tekniken runt omkring. Flippar, redigeringsverktyg, skärminspelningsprogram är verktyg, men inte de enda. Jag utgick från Big 5 och språkutveckling. Flippat klassrum kom först i tredje hand, men har visat sig vara ett fantastiskt verktyg för att utveckla förmågorna och språket hos eleverna. De fyra pelarna handlar just om detta. Att skapa en strukturerad undervisning, med ett klassrum som tillåter det kollaborativa lärandet, där fokus flyttas från läraren till lärandet och där flippen är lika mycket mental som fysisk. För både läraren och eleven.

Jag är glad att det numera finns en definition av vad det Flippade Lärandet innehåller, det gör att man lättare kan förtydliga för föräldrar, nyfikna kollegor, rektorer och elever vad det egentligen är som äger rum i mitt klassrum 🙂 Men pass på, det finns fler begrepp vi behöver bena ut.

Sams och Bergman pratar om Flipped 2.0 och om Flipped Mastery – vad innebär dessa begrepp då? Jo, egentligen handlar det helt enkelt om att det flippade klassrummet hela tiden utvecklas och är i ständig förändring. Jag säger alltid när jag är ute och föreläser att det är viktigt att man anpassar det flippade klassrummet och det flippade lärandet till just sina elever och deras behov. Flipped Mastery har jag förstått, efter att ha varit på FlipCon, blir allt vanligare i USA. Men inget som jag kommer att testa på mina elever, åtminstone inte just nu.

Flipped Mastery handlar om att varje elev ska få en möjlighet att helt lägga upp sin egen undervisning, sina egna kurser, och genom att ta del av flippar och arbeta i sin egna takt på lektionen, kunna i så stor utsträckning som möjligt, individuellt bestämma när han/hon ska lära sig, i vilket tempo, och själv bestämma när man är redo att visa sina kunskaper för läraren.

8219908_orig

Flipped Mastery – schema

Det finns flera anledningar till varför jag inte skulle låta mina elever testa detta, en av de största anledningarna är att jag vill att mina lektioner fylls av utvecklande diskussioner som breddar och fördjupar elevernas lärande, dessa diskussioner sker i basgrupper, men vad skulle hända om alla elever arbetade med olika uppgifter? Då är vi tillbaka i ett klassrum där för lite tid läggs på det kollaborativa lärandet och för mycket på det enskilda…Sams och Bergman var dock noga med att poängtera att Flipped Mastery är bara ett sätt att utveckla det flippade lärandet.

Jag var på en annan föreläsning som passade mig som handen i handsken. Den hette ”So you flipped your classroom  – now what – Peer Instruction”. Denna föreläsning hölls av Troy Faulkner och Rob Warneke och jag kände direkt igenom mig i deras beskrivning av hur de flippar sin matematik-undervisning. Deras peer-instruction är i stort sett det samma som mitt arbete med basgrupper. De låter eleverna tillsammans i grupper diskutera flippar, lösa problem, sammanfatta, utveckla och fördjupa sina tankar. En sak som jag direkt kommer att använda från föreläsningen är deras sätt att låta eleverna arbeta efter det att de sett en flipp.

När eleverna kommer tillbaka till klassrummet får varje grupp (låt säga att de har fyra grupper) en fråga att arbeta med utifrån flippen de sett hemma. Hela gruppen måste vara aktiv, anteckna och vara med och diskutera frågan, för när de arbetat klart med frågan låter Troy och Rob en elev ur varje ”basgrupp” gå vidare till nästa grupp för att förklara sin grupps svar. Eleverna i basgruppen vet inte i förväg vilken elev som väljs ut av läraren att förmedla kunskapen vidare till nästa grupp, således är det viktigt att alla elever är delaktiga i diskussionen, antecknar och är aktiva under diskussionen i basgruppen.

Detta tips tar jag med mig och tänker testa till hösten 🙂 Jag gillar tanken att det är en elev som får i uppgift att förmedla, inte sin kunskap, men sin basgrupps kunskap, vidare till nästa grupp. Då är det inte en person som blir utpekad, utan hela basgruppen måste ta ett gemensamt ansvar för att deras svar ska vara så utförligt som möjligt!

Japp, många nya begrepp blir det. Men det hänger som vanligt inte på vad vi kallar det – utan vad vi gör av det! Att vi är medvetna om att det Flippade klassrummet består av ett flippat lärande och att det flippade lärandet måste skräddarsys efter ens egna elever och klasser. En klass kanske skulle fixa Flipped Mastery alldeles utmärkt och fortfarande finna samarbetspartners och diskussionstillfällen, medan andra klasser behöver mer styrning och en gemensam utgångspunkt. Och tro inte att begreppen tar slut här…jag har inte ens nämnt Gamification och andra delar i det flippade klassrummet som blir allt vanligare på andra sidan Atlanten…

Men lugn, nu är det dags att avrunda för idag! Jag uppskattade verkligen Troy och Robs föreläsning, kanske för att jag direkt kunde applicera det de sa till mina elever och mitt egna flippade klassrum. Tydligt är dock, att det flippade klassrummet finns i alla smaker och storlekar, det gäller bara att hitta sin favorit!

Och du – det är  fritt fram att provsmaka!

2014-06-29 - 1

Peer-instruction – that’s why!

 

 

3 reaktioner på ”Vad är vad? Dags att reda ut begreppen!

  1. Vad roligt och intressant att ta del av dina tankar efter din USA-resa och vilket bra inlägg från Karin Brånnebäck som du länkade till. Detta hjälpte mig lite i mitt tänkande kring hur jag kan få till flippar inför lektionerna med mina nyanlända språkklasselever. Idag gör jag massa power-pointer som eleverna sedan har på webben och ofta även på väggarna i klassrummet. Att lägga ljud till dessa borde inte vara några större svårigheter, men jag tänker på språkliga svårigheter och ibland även kulturella. Hur får jag till detta i flippar så att eleverna verkligen förstår? Nu fick jag lite olika ideer genom era inlägg och så får jag fundera vidare och även kolla med eleverna. Jag kan ex göra två versioner, där jag försöker att vara ännu tydligare i den ena – precis som jag ju är i klassrummet. Eleverna har kommit olika långt i sin språk- och kunskapsutveckling och en del behöver mer förklaringar för att hänga med. Jag kan även se hur jag kan involvera studiehandledarna i flippar. Och så kan jag ju bestämma att jag sitter kvar vissa dagar (om eleverna orkar vara kvar för vi har rätt långa dagar på högstadiet) så att jag finns tillgänglig för dem som önskar se flippen i min närhet. Eller så ”tvingar” jag kvar studiehandledarna. Åh, det är hela tiden så mycket jag vill göra. Gäller att få till det så att det händer något – inte stannar vid tankar och prat. /Suzanne

  2. Tack för definitioner där man skiljer på begreppen flippat klassrum och flippat lärande. Låter helt rätt att i ”flippade lärandet” tala om de aktiviteter som sker i klassrummet!

  3. Hej! Just detta du beskriver om Troy och Rob har jag precis läst om i ”lyft språket lyft tänkandet” där det kallas för pusselgrupp👍

Kommentera

