Provocera och utmana!

Det jag verkligen hade sett fram emot och längtat efter med FlipCon, var givetvis att få träffa och lyssna till Jon Bergmann och Aaron Sams. För er som inte vet vilka dessa två herrar är, så är det dessa båda som lade grunden till det som vi kallar ”Flippat Klassrum”. De har även skrivit de båda böckerna ”Flip your classroom”, som jag skrivit om här, samt deras senaste bok, ”Flipped learning” som ska bli sommarens lektyr i solstolen!

På söndagen deltog jag och min rektor Wictoria i ett s.k Bootcamp, dvs en försmak inför konferensen som startade på tisdagen. När jag kliver in i rummet så står Jon och Aaron där och jag måste medge att jag blev trots allt lite starstruck 😉 Om de var som jag tänkt mig? Tja, de var två olika personligheter (av det jag kunde uttyda under de dagar jag träffade de båda). Jon verkar vara den organiserade, lite mer tystlåtna, med fötterna på jorden, medan Aaron påminde rätt mycket om mig 😉 Pratade gärna och ofta, skämtade, stora gester och med brinnande entusiasm. Jag och min rektor konstaterade att de var lite som hon och jag 😉

Jag fick även ”nöjet” att köra en morgonlöpning med Jon på tisdagen, en timmes löpning kl 06.15…Nåväl, vad gör man inte för att knyta kontakter, nätverka med andra flippade människor. Och ja, för att gå upp och löpträna innan frukost i fuktig värme krävs det nog att man är en aning flippad….

10455415_10152273244127858_9209628569252307211_n (1)

En timme senare..tillsammans med Cara Johnson, en av föreläsarna på FlipCon, och Nathan, medlem i Mars Area High School ”trackteam” som visst löpte tio (!!) mil i veckan! Kunde man inte fått reda på det i förväg undrar man…

Under FlipCon höll Jon och Aaron en oerhört inspirerande föreläsning. En sak som Jon sa, och som fastnade extra hos mig, kan säkert anses som provocerande för en del lärare. Han var t.o.m tvungen att ”varna” innan han sa det 😉 ”If a teacher can be replaced by a Youtube-film, he should”.

Men vad menade Jon med det egentligen? Menar han att lärare inte kommer behövas i framtiden och att all undervisning kan ske via Youtube och Google? Nej, då har man inte förstått det flippade klassrummets grundsten. Läraren ska finnas till hands när han/hon verkligen behövs! 

Fundera lite på det. När behövs läraren som mest? Svaret är rätt enkelt, när eleven behöver hjälp för att förstå vad det är det är meningen att eleven ska förstå. Men om all tid i klassrummet går åt till att bara ta in saker som eleven ska förstå, så får ju aldrig eleven tid till att testa och undersöka om han/hon verkligen förstått vad det är han ska förstå. Och om läraren aldrig får möjlighet att se om eleven förstår det den ska förstå då försvinner ju hela grejen med att det är läraren som ska se till så att eleven förstår 🙂 Blev det flippat nu?

If a teacher can be replaced by a Youtube-film, he should”. En Youtube film kan aldrig ersätta en lärares arbete med att skapa förståelse, förtydliga, förklara, förenkla. Jo, det kanske den i och för sig kan, men bara till en viss del. En lärares arbete i klassrummet är så oerhört viktigt! Som flippad lärare får man ibland höra från kollegor och andra att ”ja, men du låter ju eleverna göra allt jobb framför datorn”. Tvärtom! 

Jag ser bara till att i alla de moment som jag kan ersättas med en Youtube film så ser jag banne mig till att ersätta mig själv! För att i stället se till att jag skapar så mycket tid som det bara är möjligt att interagera med eleverna i klassrummet. Förklara, förtydliga, stötta, utmana, hjälpa, pusha. Varje elev efter just den elevens behov.

Skickar en utmaning så här i sommartider – fundera över din undervisning. När skulle du kunna vara utbytbar mot en Youtube-film? Och kanske den läskigaste frågan av alla – skulle du våga?

10449943_10152272403587858_4724073255551378739_n 10480950_10152272916132858_1757397992221061268_n

Just hanging out with my ”friends” 😉 Ha ha, ok då, lite överdrev jag nu kanske 🙂 Aaron Sams, Jon Bergmann och så Fröken Flipp så klart 😉

Kommentera

