#varförskola

Visst kan det tyckas som en märklig fråga. Varför skola? Frågan skulle möjligtvis istället kunna vara varför inte skola? Men det beror ju helt på hur man läser frågan. Under pågående twitterdebatt läggs ansvaret på de som ställer frågan, man söker syftet med att ställa en fråga som i mångas öron låter mycket märklig.

Malala kämpade för sin och alla flickors rätt att gå i skola i Afghanistan och det slutade med att hon blev skjuten i huvudet.

De över 200 flickor i Nigeria som har blivit kidnappade av Boko Haram blev det av en enkel anledning, de gick i skola. De ansågs som ”västerländska” för att de fick tillgång till det som är en rättighet för varje barn i vår del av världen.

Att då ställa frågan #varförskola kan vara oerhört provocerande för många. Men så ser inte jag det.

För mig är frågeställningen #varförskola inte en fråga i sig. Som jag ser det så är det inte meningen att man ska svara varför vi ska ha skola, utan hur ska skolan se ut och utformas, för att anpassas och kunna bereda väg för dagens unga in i morgondagens samhälle?

”We have school backwards”. De orden sa Jon Bergmann och Aaron Sams under sin presentation på FlipCon. We have school backwards. Just därför är det så viktigt att vi ställer dessa frågor, frågor som #varförskola. För att vi, tillsammans, ska kunna utveckla och skapa världens bästa skola. Jag håller med Jon och Aaron. I många avseenden har vi fått det där med skola helt bakochfram. Skolan ska:

* Förbereda unga människor för framtiden. Inte för att de ska klara godkänt på nationella proven.

* Ge dagens unga de bästa förutsättningarna att klara morgondagens samhälle. Inte för att lära unga att reproducera fakta.

* Skapa en livslång lust till lärande som innebär att varje elev går ur skolan med en nyfikenhet inför framtiden. Inte bidra till att unga ser skolan som ”ett straff” eller något som ”måste klaras av” innan det verkliga livet kan börja.

Skolan håller på att förändras. Och det är bannemig på tiden. För samhället har förändrats för länge sen. Såg en tankeväckande bild från Almedalen. Vågar inte ange källa och vet inte heller dess trovärdighet, men den väckte många tankar.

Skärmklipp

Men tydigt är att samhället snurrar så mycket fortare idag än för 50 år sedan. Ja, snabbare idag än för tio år sedan. Och för fem. Vilket samhälle kommer våra elever möta när de är redo för ”verkligheten”? Skolan måste spegla verkligheten. Den verklighet vi har idag. Inte den verklighet som var verklighet för 5-10 år sedan. Eller för ett halvt sekel sedan.

We have school backwards. Håller jag med om det? Ja, jag kan tycka det är galet med alla dessa tester. Alla nationella prov som ska säkerställa kvalitet på undervisningen. Men all kvalitetstid som går åt till att genomföra proven? All kvalitetstid som försvinner från ordinarie lektioner för att nationella prov kommer emellan? Varför skola? För att eleverna ska prestera bra på ett nationellt prov? Eller för att eleverna ska få en språngbräda in i framtiden?  Japp, we really have school backwards…

We have school backwards. När dyrbar undervisningstid går åt till att förmedla kunskap som om läraren hade ensamrätt på kunskapsförmedling. We really have school backwards… Vi lärare måste börja inse att vi inte har patent på kunskap. Det finns en hel värld av kunskap utanför skolans väggar. Vår uppgift kan inte vara att lära barnen att reproducera fakta. Vår uppgift måste vara att lära barnen att reflektera, granska, utveckla, använda all denna kunskap.

Skärmklipp

Första sidan på WikiHow – ”Were trying to help everyone on the planet learn how to do anything”. Så #varförskola? …

We have school backwards. Jag var på en föreläsning i USA där jag reagerade starkt mot vad som sades. Kvinnan som höll föreläsningen beskrev hur hon ”straffade” elever som inte var aktiva. Hon tog helt sonika en bänk, vände den ut mot klassen och, hör och häpna, tvingade eleven att sitta vänd mot klassen och läsa tyst i en bok hela lektionen. Oj vad jag reagerade med hela min kropp och hela mitt hjärta! Skolan är inget straff!!! Kunskap är inget straff!!! Är det konstigt om unga människor ser skolan som ett straff de måste genomlida om det är den bilden vi vuxna förmedlar? Nu tror jag, och hoppas, att denna bild inte är representativ för den svenska skolan. Men inställningen finns där. Den sitter i väggarna. Som när min rektor på förra medarbetarsamtalet sa åt mig ”Lotta, allt kan inte vara roligt i skolan. Man måste lära sig saker som inte är roliga också”.  Snacka om att ha skolan bak och fram! Allt nytt man lär sig är lustfyllt! För lärande i sig är lustfyllt! Politiker, skolledare, lärare – alla har vi ett ansvar att förmedla denna lust till lärande! Så jag fortsätter att stå på mig! Allt i skolan kan vara roligt och lustfyllt. Allt i skolan ska vara lustfyllt!

Så #varförskola? Eller #varförskola! För att vi måste lyfta debatten! För att vi måste se till att skapa en skola där eleverna är redo att möta framtiden. För att ska vi möta framtiden så går det inte att ha skolan ”backwards”.

Frågan är inte ställd för att förminska skolans betydelse. Tvärtom. Som jag ser det så är själva frågan i sig en påminnelse om skolans oerhörda betydelse i samhället. Frågan är inte ställd för att förminska Malalas kamp, eller de kidnappade flickornas öden. Nej, frågan är, enligt mitt sätt att se det, ställd för att vi ska reflektera över något som för oss är en självklarhet och en rättighet. Rätten till utbildning. Men med rättigheter följer ansvar. Vi måste se till att skolan ligger i framkant i samhället. Vi har ett ansvar, att ge varje barn de bästa möjliga förutsättningarna! Så länge inte dessa kriterier är uppfyllda kommer jag fortsätta att ställa mig samma fråga. Om och om igen. #Varförskola.

1979883_477141982391233_1027002221_n

Ps. Ställer givetvis samma fråga till mina elever. Svaret ovan är från en elev i åk. 8 som  bott i Sverige i ca 3 år. För honom var svaret självklart. För att det är fett kul att lära sig saker man inte visste innan! #word

Kommentera

