Tankespjärn och tack!

Häromdagen skrev jag ett blogginlägg som handlade om hur jag har tänkt att i år Flippa Välkomnandet. Jag har redan nu lagt in ”Välkommen-tillbaka” inlägg på elevernas SO-bloggar och tänker starta upp terminen redan innan jag möter eleverna i klassrummet.  I min text skrev jag även hur eleverna under sommaren delat med sig av bilder från sina semesterresor på klassernas Facebooksida. Detta har väckt reaktioner och funderingar hos er läsare och därför så tänkte jag här utveckla mina tankar ytterligare.

Mina båda nior är klasser som jag följt under hela högstadiet. Jag har varit mentor i bägge klasser och känner således dessa ungdomar väldigt, väldigt bra. Vi har en mycket god kommunikation, både i och utanför klassrummet. Innan de försvann ut på sommarlov ställde jag frågan om några skulle vilja, om man känner för det, dela med sig av sin sommar i form av bilder som de kunde lägga upp på Facebooksidan. Jag var noga med att poängtera att bilderna kunde lika gärna vara tagna på fotbollsplanen utanför lägenheten, som i Kosovo hemma hos släkt och vänner.

Några nappade på idén. De tyckte det skulle vara roligt att visa sina kompisar var de kommer ifrån och hur deras sommar ser ut. Några suckade över idén och sa ”men fröken, har du aldrig ledigt”… 🙂 ha ha, med glimten i ögat för de känner sin fröken 😉 Vissa av mina elever har inte Facebook, jag skulle aldrig tvinga mina elever att skaffa Facebook. Jag publicerar allt som är av vikt för lektionsplaneringen på bloggen, Facebook är ett verktyg där jag kan ha en kommunikation med mina elever. De som inte har Facebook har istället Kik, därför finns jag även där, så alla elever ska kunna nå mig. Närsomhelst.

Jag sa till eleverna att de som vill får gärna berätta utifrån sina bilder när de kommer tillbaka till skolan. Men inget ”tvång”.  För att ta ner känslan av att det skulle vara en ”tävling” vem som upplevt mest, har jag varit noga med att bidra både med krabbfiskebilder som strandbilder från Tylösand. Semestra i egen stad! Och ja, vi har fått bilder från både Polen, USA och Kosovo, men även bilder från Halmstad, på efterrätter, pizzor och fotbollsplaner.

Jag valde att testa detta just för att jag känner mina elever. De vet att i mitt klassrum så är det aldrig någon tävling. Ingen tävling i flest poäng. Eller tävling i bäst betyg. I basgrupperna hjälps vi åt för att alla ska nå våra uppsatta mål.

Däremot så hade jag tänkt att första lektionen starta upp med en kortskrivning. Där varje elev skulle få skriva dels en sak som de hade upplevt i sommar och ville dela med sig av, litet eller stort, högt eller lågt, dels även vilka tankar de har kring kommande läsår, deras sista på högstadiet. Dessa texter skulle de sedan läsa upp i sina basgrupper och utifrån texterna göra en Mindmap om gruppens gemensamma tankar kring mål inför nian. Sommarlovstexterna var mer tänkta för att starta upp skrivandet. Jag har dock senaste dagarna tänkt om. Tack vare er!

Det är precis så här jag tänker mig Twitter, Facebook och #detutvidgadekollegiet! Jag utger mig inte för att vara expert på något sätt. Jag är en lärare som älskar att tänka högt om allt . Och jag tänker inte att alla ska göra som jag gör, jag tänker att kan jag bidra med tankar och reflektioner som hjälper andra att fundera vidare så har jag nått mitt syfte med denna blogg. Och jag har fått mycket respons på mitt blogginlägg. Jag har försökt att utveckla i kommentarer hur jag tänker mig uppgiften och syftet med denna. Men har insett att det jag tänkte från början kan utvecklas till att bli ännu bättre!

På Facebooksidan Flippa klassrummet skrev en lärare hur hon gjorde. Hon lät varje elev istället skriva ner en sak de lärt sig under sommaren. Inte vad de upplevt. Vad de lärt sig. Vilken superbra idé! Att koppla kunskapandet till det som sker utanför klassrummet – precis så som det ska vara! Och samtidigt ger man eleven en möjlighet att berätta något han/hon är stolt över att ha lärt sig. Själv kommer jag givetvis berätta att det jag lärt mig i sommar är att krabbor nappar lika bra på bacon som på räkor! Ovärderlig kunskap för en fyrbarnsmamma!

I morse hittade jag även på Twitter ett läsvärt blogginlägg som handlade om detta viktiga ämne, Ett öppet brev till Sveriges alla lärare. Ta dig tid och läs denna tänkvärda text!

Så ett stort och innerligt TACK för att ni hela tiden får mig att tänka ett varv till! Tankespjärn när den är som allra bäst!

/Kram

1560377_10152358033962858_3172671397382372922_n

Krabbfiske och Bacon – all kunskap är användbar kunskap 🙂

6 reaktioner på ”Tankespjärn och tack!

  1. Ang Tankespjärn o Tack.
    Jag tycker du skriver väldigt trevligt och inbjudande när du svarar på kommentarer till detta inlägg. Mycket bra att man kan lyssna och ta till sig vad andra tycker och det har du gjort på ett mkt bra sätt /sofia

    • Tack 🙂 Ja, det är viktigt att kunna lyssna in andras tankar och idéer. Att blogga är för mig ett sätt att dela mina tankar så jag själv kan få konstruktiv kritik och kan utveckla min egen undervisning. Genom att ge varandra feedback så hjälper vi hela tiden varandra till att föra lärandet framåt!
      Mvh Lotta K

Kommentera

