Bemötandets betydelse

I tidigare inlägg har jag skrivit om hur viktigt det första mötet med eleverna är när de kommer tillbaka efter sommarlovet. Men givetvis är det så att varje möte som sker med en elev, varje dag under terminen, är precis lika viktig. Ofta pratar vi om hur vi ska bemöta barn som har olika behov för att kunna tillgodose dessa behov, men visst är det så att alla barn har behovet att bli sedda och bli bemötta med kärlek, omtanke och respekt.

Som lärare har du ett stort ansvar att bemöta varje elev så att just den eleven känner sig sedd och lyssnad på. Du har ett ansvar som lärare att skapa trygghet och förutsättningar för varje elev i ditt klassrum att nå sin absolut fulla potential. Det är inte elevens ansvar. Det är ditt ansvar.

Däremot så lovar jag att det ger ringar på vattnet. En elev som blir bemött med omtanke och respekt, som känner sig sedd och känner att någon lyssnar på honom/henne, kommer att agera därefter. Du är delaktig och skapar elevens beteende. Hur menar jag då? Jo, beroende på hur du väljer att bemöta en elev i olika situationer så är du med och påverkar hur den eleven kommer att reagera. Du är med och skapar ett beteende hos eleven.

Bo Heljskov talar just om problemskapande beteende och jag har skrivit om detta i tidigare inlägg. Är du nyfiken kan du klicka vidare och läsa här 🙂

Dagens studiedag på Östergårdsskolan handlade just om det viktiga bemötandet och dess betydelse. Under året kommer vi att ha tre halvdagar då bemötandegruppen, bestående av specialpedagoger och lärare, skapar utrymme för reflektioner, diskussioner, övningar och ger konkreta exempel att samtala kring. Målen med dessa studiedagar är att:

* Skapa en gemensam elevsyn på skolan med bemötande i centrum.

* Öka förståelsen bland personalen för de effekter och den påverkan bemötande har.

* Skapa förståelse för olika typer av beteenden.

* Skapa kunskap om fungerande strategier och metoder vid bemötande av olika elever och i hanteringen av olika situationer.

Jag är glad över att arbeta på en skola där man verkligen sätter eleven i fokus. Det är så lätt att säga att man som skola och pedagog alltid sätter eleven i fokus, men om man inte är medveten om hur man agerar i olika situationer, hur man kan göra för att påverka en situation och hur detta kan ändra utgången av situationen helt så är det svårt att verkligen ha elevens välmående i fokus. Från flopp till flipp helt enkelt!

Visst är det en rätt skön tanke? Att känna att det är jag som pedagog som har makten att förändra och påverka en situation. Inte lägga över ansvaret på Kalle, Pelle, Mia och Mehmet. Säga att ”Ja, det spelar ju ingen roll vad jag gör, de lyssnar ändå inte”. Eller ”Nu gjorde Kalle så där igen, förstörde hela lektionen med sin attityd och humör. Att han aldrig lär sig att visa hänsyn och respekt”.

Det är inte alls säkert att Kalle, Pelle, Mia eller Mehmet upplever sitt beteende som ett problem. Och även om de upplever att deras beteende skapar problem så är det inte alls säkert att de har kunskap och redskapen som behövs för att förändra sitt beteende. Men genom hur du som professionell vuxen agerar, kan du hjälpa eleven att ändra sitt beteende.

När man känner att man äger makten att förändra så är man inte längre maktlös. Det är oerhört viktigt att man som lärare inte känner sig maktlös i sitt egna klassrum. Du har alltid makten att förändra en situation och ett beteende. Om du gjort som du alltid gjort och du får samma beteende från en elev om och om igen – testa att byta strategi. Testa en annan metod. Att bemöta elever kräver kunskap i hur man kan bemöta olika beteenden.

Fundera i ditt arbetslag – vilka olika metoder och strategier har ni för att möta olika beteenden? Och handen på hjärtat – vilka av era metoder löser problem och vilka skapar nya?

Problemskapande beteende – inte alltid säkert att det är eleven som är den som har beteendet som skapar problemet. Tänk om det är vi?

20140812_124623 (1) 20140812_124701 20140812_124628 20140811_144617

Tankar och funderingar som bemötandegruppen på Östergårdsskolan satt upp under första veckan för att skapa underlag för reflektion och diskussion. Ta gärna med dig frågorna till ditt arbetslag och fundera vidare!

Advertisements

3 reaktioner på ”Bemötandets betydelse

  1. Åh jag bara älskar din blogg! Kan man klona dig?💜Vår skola ska också genomgå utbildning i just bemötande av sk problemskapande beteenden. Bo Hejlskovs senadte bok ska läsas och läras utifrån. Helt fantastiskt att veta som förälder till flera barn med svårigheter! Tack för att du delar med dig i bloggen!

    • Hej – vilken härlig feedback! Vad kul att ni också ska fokusera på problemskapande beteenden och bemötande – så oerhört viktigt! Lycka till! Mvh Lotta K

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s