Bilddagboken

Dagens inlägg blir av det mer praktiska och handfasta slaget. Jag tänkte berätta om en uppgift som jag bestämt ska vara uppstarten på varje SO-lektion det kommande året. Jag har valt att döpa den till bilddagboken. Syftet med denna uppgift är:

1. Att starta upp lektionen på samma sätt varje gång. Att få in en rutin som skapar lugn och förutsägbarhet för eleverna. De vet vad de ska göra direkt när de kommer in på lektionen.

2. Om någon elev av en eller annan anledning kommer någon minut sent så störs inte den gemensamma undervisningen.

3. Att få eleverna att skriva. Skriva. Och åter skriva. En majoritet av mina elever (ca 70%) har inte svenska som modersmål. Extra viktigt att dessa elever får använda och träna sig i språket, i alla ämnen.

4. Att öva sig i förmågan att reflektera, analysera och kommunicera sina tankar, i skrift. Här ryms flera av de förmågor som eleverna övar sig i under lektionerna och som jag sedan bedömer i samband med olika uppgifter kopplade till varje arbetsområde. Viktigt dock att säga att bilddagboken är inget jag bedömer, syftet är alltså inte att skapa ett betygsunderlag.

Så, vad innebär då denna bilddagbok? Jo, eleverna har en helt vanlig liten skrivbok. Varje lektion då de kommer in i mitt klassrum kommer jag ha en bild på tavlan. Dagens bild var denna:

10350351_524195864352511_7179315598381067066_n

Frågorna som stod på tavlan och som eleverna skulle besvara skriftligt var:

* Vad tänker du på när du ser bilden?

* Vilken är din dröm?

* Hur ska du göra för att nå din dröm/dina drömmar?

Först skriver eleverna av dagens datum och sedan skriver de ner frågorna i sin bilddagbok. Därefter fick de ca 5 minuter till att skriva.  Under tiden hade jag på lugn avslappningsmusik och lite mysig belysning. Ljudnivån sjönk. Vissa elever kom igång direkt, några elever tog lite längre tid på sig och funderade ett tag innan de började skriva. Några elever skrev en hel sida, andra elever var betydligt mer kortfattade. Men alla skrev något.

Efter att fem minuter hade gått, avslutade de sina texter. Jag valde att enbart lyfta första frågan i helklass – vad de tänkte på när de såg bilden? Vi pratade om mod. Om drömmar. Om att våga drömma stort. Att inte ge upp, även om det känns tungt. Att hela tiden ha målet i fokus även om det känns ouppnåeligt. Att ha självförtroende och tro på att man kan lyckas. Det här var inte mina tankar. Det här var alla mina kloka elevers tankar. De har tankarna. Och svaren. Allt finns liksom där paketerat i våra elever. Vi måste bara ge eleverna tid att formulera sina tankar.

Dagens Fröken Flipp-tips är således oavsett hur du väljer att starta dina lektioner, se till att du har ett tydligt syfte med din uppstart. Se till att eleverna är medvetna om hur dina lektionsstarter se ut. Skapa ett mönster som eleverna känner igen och blir trygga av.

Känner du att det är svårt att hitta bra bilder så kika t.ex på inlägget ”Tips i Facebookdjungeln” och då speciellt på länk 5-8, där hittar du många användbara bilder 🙂 Att använda bilder i undervisningen är något som jag uppskattar oerhört – men egentligen är det bara fantasin som sätter stop 🙂

Så hur startar du dina lektioner? Och varför?

10962_904275159600713_6646932155096907776_n

Det här är morgondagens bild i bilddagboken. För visst är det så – en bild säger ibland mer än tusen ord… Vad är din tanke när du ser bilden? Håller du med? Varför/varför inte? Argumentera för din sak och vips så har du fått ett ypperligt tillfälle att öva din kommunikativa förmåga och din argumentationsteknik – tack vare en enkel bild 🙂

8 reaktioner på ”Bilddagboken

  1. Bra upplägg och tips!

  2. Jättebra ide, ska även ha någon slags uppgift på matten som de ska lösa varje dag när de kommer in, Tack! 😀

  3. Åh, vilket bra tänk! Att ge eleverna möjlighet att formulera sina tankar och samtidigt skapa en återkommande rutin som ger trygghet och struktur. Ska fundera vidare över hur jag skulle kunna översätta detta i min undervisning i matte med 5:or och 6:a, klasser med flerspråkig bakgrund. Tack för allt du delar med dig!

  4. Vilket toppen tips! Det kommer jag ”sno” och använda på gymnasiet, undervisar i sva så det blir en bra övning. Nu gäller det bara att hitta många bilder, har du fler på lager? 🙂

  5. Läste för snabbt såg jag nu. Tack för tips var man kan hitta fler bilder.

  6. Hej Lotta! Mycket bra upplägg – denna idé tar jag till mig – dels för att börja lektionerna lugnt och stilla men även för att få igång reflektionsförmågan. Tack!!! 🙂

  7. Hej! Blev inspirerad och kör nu detta i min femma sedan terminsstart, fungerar hur bra som helst och jag ser redan en utveckling i deras skrivande! Har kopplat bilder/frågor till annat vi arbetat med och alla gör sitt bästa för att få ihop en text. Jättebra uppgift som jag delat med mig av till kollegor både på egen skola men också på andra. En mycket bra start på dagen, eleverna kommer ju aldrig in samtidigt utan man har fått vänta in vilket alltid ger oro och småprat. Nu går de in, musik är på, de hämtar sin bok och skriver. Tack för tipset!
    Susanne Falkenberg

Kommentera

