Och så var det alla dessa mobiler…

…som mina elever, tack och lov, tar med sig till lektionen! När man arbetar i en skola där antalet Chromebooks och bärbara datorer än så länge är begränsade, så förlitar jag mig mycket på att mina elever tar med sig och använder sina egna mobiltelefoner i så stor utsträckning som det bara är möjligt 🙂 I dag tänkte jag dela med mig av en liten händelse på en av mina lektioner som ändå fick mig att reflektera och tänka ett varv extra.

Under SO-lektionen idag så delade jag ut en stödstruktur till eleverna. Vad är då en stödstruktur? Jo, egentligen inte svårare än att det är ett papper där jag skapar en struktur till eleverna så de lätt kan få en överblick över fakta de tagit del av. Syftet med denna struktur är att när de sedan diskuterar i basgrupper med sina kamrater och ska utveckla sina tankar, diskutera vad som skiljer partierna åt, vilka likheter som finns och vilka skillnader, så har alla en tydlig mall att utgå från.

En stödstruktur hjälper alla elever. Allt från de som behöver extra hjälp att strukturera upp sina tankar, få ”ordning och reda”, till de elever som använder mallen som bas för att sedan kunna utveckla och fördjupa ytterligare.

2014-09-04 - 1

Stödstruktur – både stöd och struktur! 

Alla elever satte igång att arbeta med sina stödmallar, nåja, alla utom en. En kille vid fönstret satt istället med mobiltelefonen i ett fast grepp och av hans leende att döma och hans flinka fingrar som flög fram över pekskärmen så insåg jag rätt snabbt att där handlade det inte om informationssökande, utan mer om att slå senaste poängrekordet i favoritspelet.

Jag gick fram till honom och frågade om han kunde upprepa för mig vilken instruktion jag just gett klassen, för att se om han förstod uppgiften som låg framför honom. Hans svar var direkt ”förlåt, förlåt, förlåt” och så räckte han över mobiltelefonen till mig. ”Vad ska jag med den till” frågade jag honom ärligt. ”Men du ska väl samla in den eftersom jag satt och spelade”? ”Varför skulle jag vilja ha din telefon, svarade jag. Jag har min egna. Jag vill ju att du ska använda telefonen nu när du ska söka information. Jag vill inte att du lämnar ifrån dig din mobil – tvärtom – jag vill att du använder den så mycket du bara kan”!

Han tittade rätt häpet på mig och sa ”Men jag brukar få lämna in min telefon när jag leker med den”. Tja, sa jag, då är det bara att vänja sig. I mitt klassrum kommer du aldrig få lämna ifrån dig mobilen – i mitt klassrum vill jag att du lär dig hur du ska använda telefonen så att den hjälper dig så mycket som möjligt!

Jag brukar få lämna in mobilen när jag leker med den. Hur många lärare samlar in pennorna när eleven inte kan stava? Hur många lärare samlar in böckerna när eleven inte kan läsa? Hur många lärare samlar in mobilen när eleven inte har lärt sig att använda verktyget? För det är just det som mobildebatten handlar om. Eleverna är otränade. De är otränade i hur de ska använda verktyget i undervisningen. Varför då? Har du lekt med tanken att kanske är det så att eleverna är otränade just därför att vi lärare är otränade i att använda detta fantastiska verktyg?

Provocerande, inte sant?

Hur det gick för killen resten av lektionen? Han satt och Googlade. Letade olika källor. Var inne på Centerpartiets hemsida och hittade en flipp som på tre minuter förklarade Centerpartiets grundtankar. Han skrev. Han strukturerade sina tankar. Och oj, vilken nytta han hade av mobiltelefonen!

Efter lektionen gick jag fram till honom och berömde honom och sa vilket fantastiskt jobb han gjort under lektionen. ”Ja, idag har du verkligen fått se mig från min bästa sida Lotta”!

Jag kunde inte låta bli att le lite. För ibland är det så enkelt. När man flippar tanken, inte bara hos sig själv utan även hos eleverna, när man svarar det oväntade, agerar på ett sätt som eleverna inte är vana vid att lärare agerar, ja det är då eleverna får en chans att visa alla sina sidor! Men det handlar inte om ”bästa” och ”sämsta” sidor, det handlar om tränade och otränade sidor.

Det är jag som pedagog som måste se till att varje elev tränas i just det som den eleven behöver tränas i. Det handlar om elevens behov. Men det får mig att fundera vidare…vems sida är det som är mest otränad, om vi istället för att lära eleven hur han ska ha använda verktyget i klassrummet väljer att ”beslagta” det? Är det elevens? Eller lärarens?

Testa att flippa tanken…

iphone_front

Lärarens bästa vän…eller fiende? Glöm inte att det är du som äger makten att flippa den tanken!

6 reaktioner på ”Och så var det alla dessa mobiler…

  1. Bra att du delar händelser, som både är specifika och generaliserbara!

  2. http://a1.mndcdn.com/image/upload/t_attachment/k2s8ue4k7kiw9xgnz3q6.pdf
    Jag tror mera på Tomas Dalströms förklaring av varför smartphonen gör oss dumma. De kan bli helt förödande för elevernas störda/ avbrutna kunskapsinhämtning framöver . Redan nu märks tillgänglighetsstressen tydligt hos både ungdomar och vuxna i skolan . IT har blivit en ny religion som många tror ska lösa de flesta problem … Arbetsro och tid för reflektion lyser med sin frånvaro …

    • Jag förstår dina synpunkter, men håller inte riktigt med dig. Precis det du lyfter fram, att elever blir ”störda” i sin kunskapsinhämtning av telefonen, när det finns en värld av kunskap i, just det, telefonen. Många säger att det inte finns ”kunskap” bara ”fakta”. Testa att gå in på Wiki-how 🙂 En sida med mottot ”We can teach you how to do anything”. I julas målade jag om min trappa. Var hittade jag kunskapen? Jo, på nätet. Sen håller jag med dig om att det är viktigt att eleverna får tid till reflektion, analys och att resonera kring all den information de hittar. Vi måste inte bara lära eleverna HUR de kan arbeta med mobiler/plattor, vi måste även lära eleverna att koppla ner och koppla av. Läs gärna mitt blogginlägg ”Ladda batterierna” så får du en idé om hur jag tänker. Tack för att du delade dina tankar! Mvh Lotta

  3. Kanon mobilbloggning är ett perfekt pedagogiskt hjälpmedel. Har använt det i min undervisning i tre år. I brist på elevdatorer så är mobilbloggning bra och det funkar. Kolla på min blogg. Jag utbildar också mina kolleger. …

  4. Nu har jag iofs bara läst 2 av dina poster men vill i alla fall säga att det glädjer mig att se ljus i mörkret! Keep up the good work.

  5. Intressant inlägg som manar till eftertanke men det handlar mycket om just det du skriver ”vi lärare är otränade i att hantera mobiler och annan it utrustning i undervisningen. Arbetsgivaren ser dåligt till att vi fortbildas i detta utan räknar helt kallt med att lärare skall syssla med detta på fritiden vilket sänder helt fel signaler. Tyvärr infinner inte motivationen sig”.

Kommentera

