Välkommen till paradiset!

Nej det här är inget ironiskt debattinlägg om dagens skola. Det här är en beskrivning av min verklighet. En beskrivning av det jag möter varje dag i mitt arbete.

Jag blir så arg, rent ut sagt förbannad, när jag läser spaltmeter efter spaltmeter om den svenska skolan och den kris skolan befinner sig i. Visst finns det saker som kan förbättras. Som kan utvecklas. Men ”kris”?? I min 11-åriga dotters klass var det vissa saker som behövde arbetas med för att skapa studiero och motivation för eleverna. Skolan valde då, i största välmening, att skapa en ”krisplan”. Varje elev fick en krisplan uppklistrad på insidan av bänklocket. När vi föräldrar kom till extrainsatt föräldramöte så kallades det visst för ”krismöte”.

Kris. Har det gått så långt att vi synonymt kopplar samman svenska skolan med ordet kris? Förändring skulle jag vilja säga. Skifte. Skolan står inför flera stora förändringar, förändringar som sker naturligt eftersom samhället förändras. Och förändringen i samhället går allt snabbare och snabbare. Skolan måste hänga på i samma tempo, annars tappar vi kontakten med verkligheten som väntar våra elever. Varför inte tala om förändring, istället för kris?

Lite som att ropa varg! Vad händer när vi ropat varg tillräckligt många gånger? Ja, till slut blir vi så avtrubbade att vi inte reagerar. Inte ens rektorn på dotterns skola hade reagerat över att varje elev i klassen hade en krisplan i bänklocket. Det första ord min dotter såg när hon kom på morgonen. Kris.

I övriga samhället är utvecklingen den samma. ”Kris i svenska skolan”! ”Nu vänder vi krisen”! ”Hur ska vi göra för att komma ur krisen i den svenska skolan?”

Är det då så konstigt att det är den bilden som gemene man har av svenska skolan? Och vem sjutton vill arbeta på en arbetsplats och ha ett yrke som befinner sig i kris? Pax inte jag! Är det då så konstigt att siffror visar att årets säsong av Paradise Hotel  hade fler sökare (11 000) än vad lärarutbildningen hade (10 198)? Tacka sjutton för det? Vad lockar mest? Champagne, sol, bad och en bubbelpool i paradiset eller en utbildning som genererar i dyra studielån och där resultatet blir att du får ett yrke som befinner sig i en djup kris? Kan vi klandra de som väljer det förstnämnda?

Ansvaret är vårt! Allas! Media måste ta ansvar genom att vinkla bilden av skolan. Politikerna måste ta ansvar genom att skapa möjligheter för oss lärare att göra det som vi är utbildade för och faktiskt är riktig bra på – vårt jobb!

Och vi lärare runt om i Sverige måste höras i debatten. För när jag följer mina kloka kollegor på Twitter och i Facebookgrupper såsom the Big Five, är det ytterst få som talar om en ”skola i kris”, om ens någon. Många pratar om utvecklingsmöjligheter. Om förändringar i undervisningen. Om sådant som gör vårt yrke till ett av de bästa i världen!

Om möten med elever. Om glädje. Om att kunna vara med och se andra människor utvecklas och växa. Det utvidgade kollegiet skriver om ögonblick som ger tårar i ögonen, om ögonblick där läraren nått ända fram till eleven. Och kanske varit med och format en annan människas framtid.

Jag möter kloka barn. Ledsna barn. Arga barn. Lyckliga barn. Trasiga barn. Ensamma barn. Barn fulla med fantasi. Med framtidshopp. Drömmar. Jag får möjligheten att se dessa barn förvandlas till unga vuxna, som prövar sina egna vingar och väljer vägar i livet. Jag är där. Precis när det händer. Varje ögonblick är magiskt.

Jag ser ingen kris. Jag ser möjligheter till förändring och utveckling. Och jag tänker bannemej vara med och skapa denna förändring. Jag hoppas att skolan kommer fyllas av många kloka, nyutexaminerade lärare i framtiden. Som kan vara med och bidra till att skapa världens bästa skola!

Vi behöver inte fler unga människor som dricker sig berusade på bästa sändningstid. Vad vi behöver är fler unga människor som vill berusas varje dag av den glädje man möter i ett levande klassrum! Inga kameror, inga ”15 minutes of fame”. Men en livstid av ögonblick!

Välkommen till paradiset! 

Bild1

2 reaktioner på ”Välkommen till paradiset!

  1. Har precis hittat till din blogg!! Härlig positiv läsning👍Är själv lärare på förskolan men mycket av dina tankar stämmer så väl för mig. Visst är det ett paradis att få uppleva när barn/elever lär, deras tankekullerbyttor och att man själv har gjort skillnad för just det barnet. Keep up the god work!! 🙂 Magdalena

  2. Tack! Det är så skönt att läsa någon som beskriver skolan såsom jag upplever den (iaf oftast). Det känns som om du ligger ”före” mig i genomförandet av flippandet men tänket har jag, jag kommer att återkomma till din blogg för att hitta inspiration och lust att fortsätta när det känns trögt eller för att njuta av dina texter. Heja, heja du gör skillnad!

Kommentera

