It’s a kind of magic…

BycdtRBIUAABzDy

”Men fröken, varför har du satt stjärnor på tröskeln?”

Idag trodde mina elever antagligen att jag hade flippat ut totalt när de fick kliva över en lång rad med stjärnor som jag satt fast på den grå kommunala tröskeln. I och för sig är de rätt vana vid det här laget att jag då och då tar klivet utanför det som kanske anses vara inom den berömda ”boxen” och funderar kring hur jag kan ruska om, väcka tankar, skapa funderingar hos mina elever.

”Är det för att vi är dina stjärnor?” frågade en elev. Wow, vilken härlig reflektion! För att vi är dina stjärnor. Tänk vad coolt att som 15-åring komma in i ett klassrum och ha känslan att man är en stjärna. Och våga säga det inför hela klassen.

”Vilken fantastisk tanke” svarade jag. ”Nu var det i och för sig inte så jag tänkte” sa jag med ett leende och en blinkning. ”Försök igen!”

”Hur många stjärnor är det?” frågade en annan elev. ”12 stycken” svarade jag. ”Då vet jag, det är för att det här klassrummet är tolvstjärnigt!”

Ännu en härlig reflektion. Att komma in och känna sig som en stjärna, eller kliva in i ett klassrum och se rummet som tolvstjärnigt! Vilken grej!

”Ha ha, nä det var inte så jag tänkte heller, men era förslag är mycket bättre än mitt!”

Men hur tänkte jag då? Varför klistrar jag stjärnor från Gekås på den grå, nötta tröskeln till A 31? Jo, för att skapa magi. För några veckor sedan deltog jag i den pedagogiska pub som jag, tillsammans med rektor Lina Tannerfalk-Wiberg, anordnade på Harrys i Halmstad. Där var det en lärare från en annan skola som jag fick tipset med stjärnor av. För hennes elever, som i och för sig var yngre än mina, fanns stjärnorna där på tröskeln för att markera en gräns. När man kliver över den magiska tröskeln kliver man in i ett rum fyllt av magi.

Mina fredagströtta, femtonåriga, kepsbärande godingar tittade på mig och skakade på huvudet. Men med stora leenden i ansiktet. ”Visst är man aldrig för gammal för lite magi?” frågade jag. De nickade och skrattade. ”Du är verkligen knäpp Lotta!”

Ja, kanske är jag lite knäpp. Kanske är jag lite urflippad då och då. Men jag älskar tanken. Tanken på att klassrummet är en plats för magi. Kunskap är magiskt. När elever och kunskap träffas sker det magiska möten. Och jag älskar tankarna som skapades hos mina elever. Att de var stjärnelever. Att mitt klassrum hade mera stjärnor än Hilton hotell! Om jag som lärare lyckas få alla elever som kommer in i mitt klassrum att se på lärandet på samma sätt, ja då kan jag verkligen kalla mig för magiker!

Vi är lärare. Men vi är lika mycket magiker. Inte trollkarlar. Vi trollar inte. Vi skapar magi. Vi skapar magiska ögonblick, magiska lektioner och magiska minnen hos eleverna. Glöm aldrig bort att din magi är värdefull!

Jag skrattade för mig själv när en av killarna, på väg ut från klassrummet, plötsligt säger till sina två kompisar som kommer strax efter ”Akta nu för fasen så ni inte trampar på stjärnorna!”

Skapa din egen magiska plats mitt i din och dina elevers verkliga vardag.

Annonser

23 reaktioner på ”It’s a kind of magic…

  1. Hellre stjärnor till alla än guldstjärnor till vissa 🙂

  2. Tack för du delar! Har inte juryn för guldäpplet sett i insett att du delar väsentliga detaljer som förändrar både synen på lärande och människor!

  3. Du är en fantastisk inspiration, även för en fritidspedagog som jobbar med 6-8åringar! Tack för att du delar med dig till oss 🙂

  4. Lärare = magiker
    Att få uppleva magi.
    Glädjen då det fötrollade händer, då nyfikenheten tar fast o upptäcksfärdens förundran lockar iväg i glädje skutt.
    Hemläxa till alla lärare idag:
    Klistra stjärnor på träskel.
    Reflektera över sig själv som magiodlare.

    Fantastiskt !
    Skickar dig alla dansande stjärnor som finns. Kram, Matilda

  5. Jag tänkte faktiskt också att de var dina stjärnor, och det kändes som en superbra grej! Tänk vilken boost för skoltrötta, hormonstinna nior att få vara stjärnor! Jag tänker genast skicka den här länken till min sons lärare.

  6. Läser med stor glädje alltid din blogg! Idag bara häpnade jag över din enkelhet att skapa magi, samtal och din vilja att dela med dig. Ett STORT tack!

  7. Underbart!😃😃😃😃⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

  8. Jag blir så glad att läsa om ditt fantastiska bemötande och glädje i undervisning och lärande. Att skapa magiska ögonblick och stunder. Det var en magisk stund när jag följde med dig i ditt klassrum genom det du delade om guldstjärnor.

  9. Härligt, detta ska jag göra med vuxna!

  10. Underbart! 🙂 Alla behöver vi lite magi oavsett ålder. Ska tänka på det i mitt jobb i en norsk barnehage. Tack!
    //Annika

  11. Du ÄR min förebild, jag jobbar på att flippa och att släppa lite av mitt kontrollbehov. ”Bautakram” från en kollega i Värmland som lånar av dina tankar för att bli en bättre lärare.

  12. Det här ska jag fixa till kontoret – vi ska just till att döpa vårt nya rum där vi sitter 6 personer .. namnet är nu solklart, Hogwarts 🙂 (ska kolla stavningen bara! TACK

  13. Om dom tycker du är ” knäpp” har du nog lyckats.

  14. Helt underbart eg är alla barn stjärnor

  15. Vad underbar du är. Dina elever kommer att minnas dig resten av sitt liv såsom jag gör med min fantastiska lärare från nian, 1975.

  16. Helt fantastisk läsning! Lycka till! Ni är fantastiska som lägger ner er själ på vår framtid. Tack!

  17. Taget! 😊 ses i Kalmar 12/11. Ska bli väldigt kul att lyssna på dig.

  18. Känns som att du mer gör det för att du älskar att folk ser dig som ”knäpp” och ”urflippad” och vill spä på det snarare än att du faktiskt vill göra något för dina elever. Jag är aldrig en ”hater”, men det här var fan det fånigaste jag någonsin läst. Sluta skryta om att du är ”knäpp” när det egentligen bara är ett krystat påklistrat beteende i ett försök vara annorlunda.

    • Så kan man absolut ha rätt att se det. Dock tvingar jag ingen att läsa min blogg, eller för den sakens skull gilla det jag gör. Det enda som räknas är att det jag gör ge resultat i mitt klassrum, både kunskapsmässiga och relationsmässiga. Jag vet inte om du arbetar med barn och unga, men man är förvånad hur små medel och små gester kan ge oerhört stora resultat. Tack för att du gav din syn på mitt flippade klassrum. Hoppas du hittar andra källor till inspiration som passar dig bättre. Med vänlig hälsning Lotta K

  19. Stolt över min kollega Ulrika Agmarken, Gullbrandstorpsskolan, som kom med idén om stjärnor på tröskeln. ⭐️⭐️⭐️

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s