Planering pågår!

Under senaste veckan har jag arbetat med att skapa planeringar för åk 8 och 9. Mina åttor ska läsa om revolutioner (franska, industriella, agrara) samt om nationalism, kolonialism och första världskriget (phu, ja ni hör ju själva – centrala innehållet i historia är verkligen inte att leka med)…Mina nior ska läsa om mellankrigstiden och andra världskriget, men starta upp med en tillbakablick över första världskriget och framförallt hur följderna sedan ledde fram till nästa världskrig.

Hur tänker jag då när jag skapar planeringar? Jo för det första så tänker jag givetvis att mina planeringar ska vara förankrade i läroplanen. Delar av det centrala innehållet ska finnas i respektive kurs, och detta ska givetvis kopplas till kunskapskraven i respektive ämne. Jag tänker mig att det viktigaste i min planering är att skapa en röd tråd. En röd tråd mellan det centrala innehållet – de stora frågorna – lektionsupplägg – bedömningsuppgifter – kunskapskrav. Det ska vara så synligt och tydligt som möjligt för eleven vad det är vi arbetar med, varförpå vilket sätt, och hur eleven kommer bli bedömd och givetvis utifrån vad. Betyder detta då att jag skriver ut varje liten detalj i planeringen till eleverna? Nej. Låt mig förklara hur jag tänker.

När vi i SO-gruppen på Östergårdskolan först började arbeta utifrån The Big 5, så ställde vi oss frågorna vad är syftet med en planering och vem är planeringen till för? Svaren på dessa frågor är inte självklara. Jo, kanske på första frågan, syftet med en planering måste ju vara att tydliggöra för eleven vad arbetsområdet kommer att handla om. Hur vi kommer arbeta med arbetsområdet och vad det är meningen att vi ska lära oss. Men nästa fråga är inte lika självklar. Vem är planeringen till för? 

Den frågan är viktig att man som lärare tänker till en extra gång kring, för man skapar en planering utifrån de glasögon man har på sig. Jag tänker att det är viktigt att man sätter på sig elevens glasögon, vad är det som är relevant för eleven att ta del av och hur ska jag göra detta så tydligt som möjligt? Ett sätt för mig att tydliggöra det centrala innehållet för eleven är att sammanfatta detta i ”De stora frågorna”. Idén kommer från Göran Svanelid och många av de stora frågor som jag använder mig av i min planering kommer från lärarhandledningen i Libers serie SO-S. Nu är jag inte på något sätt sponsrad av Liber, men kan verkligen rekommendera denna lärarhandledning. speciellt för dig som är i uppstarten med The Big 5 och vill ha konkreta tips på övningar och uppgifter! En guldgruva att plocka ur! (Sådär, nu borde jag bli sponsrad 😉 )

I mina planeringar skriver jag ut till eleverna hur vi kommer arbeta med området, här använder jag elevernas bloggar sobloggalfa och flippadso, för att efterhand lägga ut flippar, övningar och bedömningsuppgifter. Mina SO-kollegor på skolan, som inte använder blogg i undervisningen, väljer oftast att lägga ut övningar och uppgifter direkt i planeringen. Jag ser dock en fördel i att använda mig av bloggar, dels för att eleverna kommer när som helst och var som helst åt sina planeringar (förutsatt att de har internet) samt att jag kan lägga ut planering vecka för vecka och ibland lektion för lektion. Detta gör det enklare för eleverna att överblicka vad som kommer ske närmsta lektionerna.

I planeringen synliggör jag även kunskapskraven i läroplanen, genom att jag kopplar kunskapskraven till respektive förmåga. Jag vet att många som har synpunkter på The Big 5 hävdar att det vi gör måste ha koppling till kunskapskraven och inte enbart till olika typer av allmänna förmågor. Jag försöker hela tiden utveckla mitt arbete för att göra denna koppling så tydlig som möjligt. Fördelar? När eleven vet vilken förmåga han/hon tränar när vi arbetar med en uppgift, så är det enklare för eleven att veta hur eleven ska göra för att utveckla förmågan (och därmed också kunskapen) genom att använda olika modeller och stödmallar. Stödmallar och modeller lägger jag också in i planeringen, men dessa sitter givetvis även synliga i klassrummet och återfinns vid varje bedömningstillfälle på Facebook och/eller bloggen.

Vad blir resultatet då? Jo, så här ser mina kommande två planeringar ut. En värld i brand till mina nior och En värld i förändring till mina åttor. Jag skapar alla mina planeringar i Google Doc och ser till att alla med länken kan komma åt och ta del av mina planeringar. Sen delar jag planeringarna för alla som vill och önskar. Varför gör jag detta? Är det för att jag anser att mina planeringar är så fantastiskt fulländade? Nej, absolut inte! Jag lägger ut mina planeringar i grupper på Facebook och Twitter för att kunna ta del av alla era kloka tankar och idéer! Jag vill verkligen uppmana alla kollegor där ute att dela med sig av sina planeringar! Visst kan det kännas läskigt. Att blotta sitt arbete, både sina styrkor och sina svagheter. Men jag tror det är så viktigt att man är ödmjuk, inte minst mot sig själv.

Vi är också elever. Vi lär hela tiden. Kan vi hjälpa varandra och tillsammans utveckla vår undervisning så har vi vunnit mycket! Jag tror att många tvekar att dela för man tänker att ”inte kan jag…” Men flippa tanken! Tänkt inte ”inte kan jag” utan tänk istället ”visst kan vi”! Tillsammans. Så mycket bättre än ensam!

Så ett stort tack till alla där ute som hela tiden kommenterar och kommer med feedback och konstruktiv kritik som gör att jag kan utveckla, förändra och förbättra mina planeringar.

Det finaste ”beröm” jag kan få är varken priser eller utmärkelser. Det finaste beröm är när lärare skriver en kommentar ”lånar” eller ”den använder jag”. Jag blir så glad, att veta att jag kan vara med och bidra i #detutvidgadekollegiet! Idag kom ett extra stort beröm. Ett tack så stort att jag blev tårögd. Nallen har givetvis fått hedersplatsen på mitt skrivbord och godiset avnjöts under dagens ämnesmöte i SO-gruppen!

1601308_10152485988562858_5019653786287451444_n

Tillsammans. Så mycket bättre än ensam! Och framförallt, så mycket roligare!

TACK ❤

4 reaktioner på ”Planering pågår!

  1. Hej Lotta.
    Efter att nu har följt din blogg i säkert ett halvår måste jag skriva en kommentar och ett tack.
    För 8 månader sedan klev jag av mitt lärarjobb, jag har varit lärare sen 2005 och har hela tiden jobbat på högstadiet (svenska och engelska). Jobbet jag klev på var som utvecklingsledare för IT, men inom utveckling i stort och smått, på en helt -för mig- ny skola.
    Under de här 8 månaderna har jag fått så mycket fortbildning via det utvidgade kollegiet, och väldigt mycket via din blogg, att det nästan varit svårt att sålla. I mitt jobb att utveckla andra har jag så självklart tagit in mer och mer idéer från facebookgrupper, twitter, bloggar, böcker och youtubeföreläsningar, mer idéer än jag fått plats med i huvudet. Mer än jag haft tid och möjlighet till under de år jag jobbat som lärare.
    Nu har jag tagit beslutet att säga upp mig och gå tillbaka till mitt gamla jobb som lärare, på min gamla skola. Jag trodde aldrig jag skulle känna mig SÅ laddad inför det som jag gör nu. Dagarna kan inte gå nog fort. Mycket av denna känsla har du och din blogg, din medverkan i grupper på fb etc, skapat. Du har fått mig att tänka ännu mer på vad det är för lärare jag vill vara och hur jag kan utveckla så enormt mycket av mina lektioner, planeringar etc.
    Så TACK för inspirationen och sparken där bak – nu kommer jag nog aldrig kliva av känns det som.
    /Ulrika

    • Hej och ett stort tack för ditt härliga meddelande! Så glad jag blir av att få ta del av alla era berättelser om hur mina tankar har kunnat vara med och bidra till inspiration och utveckling! Tack för att du delar med dig! Lycka till! Mvh Lotta K

  2. Funderar på lärarhandledningarna i SOS-serien. Jag har fyra boxar med lärarhandledningarna till alla SO-ämnena i den serien, men de har ju några år på nacken. Tycker inte att jag kan köpa nya handledningar, men undrar om det där bra som du skriver om finns lite här och var i dessa eller om det är ngt särskilt som man skulle kunna komma åt. /Suzanne

  3. Tänk om alla elever hade haft en lärare som du! WOW! Vilket engagemang, vilket enormt intresse att både dela med av kunskap och ge ”barnen” möjlighet att bli fritt tänkande individer.
    Jag hittade hit genom ditt inlägg om stjärnorna som delades på FB igår och jag har delat det vidare och skickat länken till din blogg till sonens underbara fröken.

    Jag försöker alltid berätta för människor när de gör bra saker. Generallt så tycker jag att folk mest öppnar munnen när de upplevt negativa saker. Word-of-mouth är fantastiskt och har en enorm impact.

    Det lilla jag läst hittills (ska lusläsa nu…) gör mig så glad och jag hoppas verkligen att folk som gnäller på lärare verkligen inser att alla inte kan dras över en kam.

    Ni lärare gör ett fantastiskt jobb och skapar grundförutsättningar för en fritt tänkande individ. Om vi föräldrar inser vilket hästjobb ni gör så skulle fler kanske sluta klaga.

    Tack snälla för att du finns och jag vill också börja i din ”åtta” eller ”nia”.

    Ha en fin söndag!
    Alexandra

Kommentera

