förtroende, förväntningar och funderingar…

Igår var jag och lyssnade på Stefan Hertz och föreläsningen Att handskas med ”besvärliga” klasser/grupperIntrycken efter kvällen var många och i de kommande blogginläggen kommer jag dela med mig av delar som jag fastnade för och som jag kopplar samman med några av de klasser som jag undervisar just nu.

Stefan talade i sin föreläsning om ”gruppsjäl” och ”normsystem”. Detta fick mig att reflektera kring hur olika mina grupper ser ut just nu, beroende på vilken gruppsjäl och vilket normsystem jag haft möjlighet att bygga upp med respektive grupp. I varje grupp finns det en gruppsjäl. Alla individer i en grupp bildar tillsammans en själ, en helhet av alla delar. Viktigt att komma i håg, och som jag tror att man ibland som lärare inte tänker på, är att även läraren är en viktig del i denna gruppsjäl. En klass kan ju se väldigt olika ut beroende på vilken lärare som undervisar klassen, men har man i beaktande att läraren är en lika stor del av gruppsjälen som var och en av eleverna, så är det inte så konstigt att en klass fungerar olika hos olika lärare. Hur länge har läraren varit en del av klassen? Det där som man ofta får höra som vikarie eller som ny lärare ”ja, du ska se, nu kommer eleverna testa dig”, kanske handlar det inte så mycket om elevernas behov av att ”testa” dig, utan helt enkelt om att du bidrar till en förändring av den befintliga gruppsjälen. Flippa tanken. Inte hur gruppen påverkar dig, utan hur du påverkar gruppen.

Vi lär oss att gruppdynamiken förändras varje gång det sker en förändring i gruppen, när nya elever kommer in i klassen, men än mer viktigt att påpeka att det faktiskt sker en förändring varje gång gruppen ställs inför lärarbyte under dagen (och hur ofta sker inte det på högstadiet…) En viktig reflektion att ha med sig varje gång du möter en ny grupp under dagen. Hur många olika gruppsjälar har gruppen hunnit ha under dagen innan det är dags för dig att ta över? Här måste vi vuxna vara noga med att skapa trygghet för de grupper vi möter.

Ett sätt att skapa trygghet i en grupp är att skapa normer och förväntningar i ett arbetslag/på en skola som är gemensamt för alla lärare. Jag använder mig inte av ”regler” i mitt klassrum, vi har förväntningar på varandra, eleverna har givetvis förväntningar på lektionen och på mig som lärare, lika väl som jag har förväntningar på eleverna och det arbete jag planerat att vi ska genomföra under lektionen. Vi skapar tillsammans i klassrummet ett normsystem.  Stefan Hertz lyfter fram några av de saker som eleverna ”testar” för att ta reda på vad som egentligen är tillåtet i varje lärares klassrum, dvs vilka normer som gäller.

Jag märker en stor skillnad mellan mina grupper. Med mina nior, som jag haft under hela deras högstadietid, har jag haft lång tid på mig att bygga upp vårt gemensamma normsystem, både med uttalade förväntningar och alla de överenskommelser som man har med en klass i ”det tysta”. Hur man bäst testar av ”de tysta” överenskommelserna, de outtalade förväntningarna och det gemensamma förtroendet? Testa att lämna klassrummet. Hur fungerar gruppen när du inte är där? 

Allt det där visste jag egentligen innan jag satte mig på Stefans föreläsning i går. Men oj vad nyttigt det är att bli påmind! Med mina nior kan jag lämna klassrummet, gå ut och kopiera eller hämta material jag glömt kvar på mitt arbetsbord och jag vet att när jag stänger dörren fortsätter gruppen precis som om jag fortfarande vore där. I några av mina nya klasser går jag däremot runt med ”ögon i nacken” även när jag befinner mig i klassrummet. Känns det igen?

Det handlar inte om ”stökiga” eller ”ordningsamma” grupper. Det handlar inte om vilka elever du kan ”lita” på, eller vilka elever du ”absolut aldrig” skulle kunna tänka dig att lämna ensamma i ett klassrum. Det handlar inte om dig vs. gruppen. Det handlar om dig som en del av gruppen. Det handlar om er gemensamma gruppsjäl. Det handlar om era gemensamma normer och förväntningar som byggs upp över tid.

Så ha lite is i magen. Fortsätt vara tydlig och visa på de normer som gäller i ert klassrum. Inte ditt. Inte elevernas. Ert gemensamma klassrum. Där ni alla är lika viktiga delar av en och samma helhet.

1410269463149

Kommentera

