Framtidsinspiratör!

Jag ser mig ibland lite ödmjukt som en blandning av Göran Svanelid och Micke Gunnarsson 😉  Göran Svanelid, ”pappa” till TheBig5, en uppskattad föreläsare som synliggör läroplanen och kunskapskraven för pedagoger. Göran har varit med och tagit fram lärarmaterial för Liber och snart kommer även hans bok som jag vet att många pedagoger länge sett fram emot att läsa. Micke Gunnarsson, en inspiratör utan dess like. Jag har haft förmånen att lyssna på Micke både under Skolvision och under LITS och vid båda tillfällena har jag fyllts av en ofantlig mängd glädje, entusiasm och energi! Någonstans där mitt emellan tänker jag att jag skulle kunna passa in 🙂

Om en och en halv vecka ska jag föreläsa i Helsingborg, en hel del av min tid just nu går åt till att finslipa på min presentation och min workshop. Vid presentationen tänker jag mig inspiration, tankar kring flippat, kring blogg, Facebook, synligt lärande, formativ undervisning, drömmar, stjärnor, värdegrund, förmågor, läroplan, skratt, tårar och längtan. Ja, precis så, längtan. När man går ut från min föreläsning så vill jag man ska känna en längtan efter att kliva in i sitt egna klassrum och uträtta magi bland sina elever. Jag vill samtidigt visa hur jag använder läroplanen, IKT, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet för att bygga min undervisning.

När deltagarna lämnar min workshop vill jag att de ska ha med sig konkreta tips på övningar, metoder, modeller, som de kan använda i sin egna undervisning. En workshop där deltagarna får pröva det som mina elever arbetar med i vårt klassrum. De kommer få testa både förmågepussel, analysmodeller, Kahoot-quiz och De Stora Frågorna.

På Twitter följde jag under dagen en dialog mellan två Twänner (Twitter-vänner) där de fördjupade sig i det som Helen Timperley beskriver som ”Det professionella lärandet”. Denna dialog hade sitt ursprung i att en av Twännerna delat mitt senaste blogginlägg ”Skuldparagrafen”. Att  som lärare se vad jag behöver utveckla för att kunna möta mina elevers behov. Att våga tala öppet i fikarummet och även till sin chef, om alla dessa ”misstag” man gör. Misstag som i stället borde ses som lärandetillfällen! Vi poängterar ofta för våra elever att de lär av sina misstag, men är vi lika förlåtande när det gäller våra egna misstag? Och framförallt, vågar vi dela med oss av våra misstag så att andra kan lära sig av dem, eller stänger vi in lärandetillfällena i våra egna klassrum för att vi är ”rädda” för att säga att vi ”misslyckats”? Jag vill kasta bort ord som lyckas och misslyckas! I lärandeprocessen så handlar det enbart om vad vi tar med oss från varje lärtillfälle! 

Jag tror på kraften i att bli inspirerad! Jag tror att när man inspirerar andra, så blir man själv lika inspirerad tillbaks. I helgen har jag antagligen fått en överdos av inspiration 🙂 Det är helt galet, men sedan i fredags har 95 000 (!!) personer besökt Mitt flippade klassrum. Och inte bara besökt, ni har lämnat så härliga, fantastiska, inspirerande hälsningar och kommentarer, fyllda med så mycket engagemang och energi! Jag blir oerhört inspirerad av att läsa vilka tankar som föds hos er när ni läser det jag skriver. Både genom att följa reflektioner på Twitter, på Facebook och läsa kommentarer på bloggen. Helst skulle jag vilja sätta mig ner och skriva tillbaka till var och en av er, men igår och idag har inkorgen formligen svämmat över av alla kommentarer. Men ni ska veta att ni bidrar till att ge mig mängder av inspiration, både till min undervisning i klassrummet, till nya bloggtexter och till mina kommande föreläsningar.

Tack för att ni inspirerar mig till att hela tiden bli en bättre, ödmjukare och mer inspirerande lärare till mina elever.

För oavsett om bloggen har 9 eller 90 000 läsare, så är det till syvende och sist mina elever som är min allra största källa till inspiration! I morgon är det måndag och mitt uppdrag som framtidsinspiratör fortsätter. För ja, att inspirera unga är att inspirera framtiden!

Så från och med nu är min nya titel inte längre lärare utan framtidsinspiratör – världens häftigaste jobb, inte sant?

Tror minsann det är dags att trycka upp egna visitkort 🙂

inspire-others

3 reaktioner på ”Framtidsinspiratör!

  1. Lotta, du behöver inte föreläsa för skolpersonal för att synliggöra din syn på pedagogisk ledarskap och hur delar av undervisning ser ut, mycket finns här! I olika sociala medier finns även plats för reflektion i ”mellanrumen”. Men såklart kommer du lyckas även på föreläsningen!

  2. Hej Lotta! Gillar din blogg, din entusiasm och energi för allt som rör skolan. Om du har tid o möjlighet erbjuder jag dig att delta helt gratis (vi har några gratisbiljetter) på vår Lösningsinriktade Skolkonferens den 29 okt på WTC här i Sthlm. Läs gärna om eventet och vårt härliga program på vår hemsida: http://www.lip4u.se. Mejla mig i så fall. Bästa hälsningar Kerstin Måhlberg @KerranSweden

    • Hej och tack för inbjudan! Tyvärr kan jag inte delta, jag föreläser i Helsingborg tisdag och onsdag v. 44. Annars hade jag med glädje tagit del av er konferens, har läst igenom programmet och där finns många föreläsningar jag gärna lyssnat på. Stort tack för tanken och erbjudandet!

Kommentera

