Att lyfta för att landa

10676127_10152536380042858_7531877616978652755_n

Den här veckan befinner jag mig verkligen på resande fot. Drog till Stockholm för Skolforum-mässa i går, i morse gick flyget från Bromma och landade i Ängelholm, vidare avfärd mot Helsingborg där jag under dagen och morgondagen håller i föreläsningar och workshops under #Hbg44. En vecka fylld med fart och fläkt, men ändå, det var längesen jag landade i någonting så mycket som jag landat i mina tankar och reflektioner under just dessa dagar.

Var är jag? Var befinner jag mig? Vad är mitt mål? Hur ska jag göra för att ta mig dit? Vem ska jag ta hjälp av? Frågor som jag talade kring i dagens föreläsning i Helsingborg, hur jag som lärare fungerar som en GPS i klassrummet och hjälper eleven att välja ut väg, guidar och hela tiden ger återkoppling var eleven befinner sig i jämförelse mot det mål som vi knappat in vid start. Men varför ställer man sig som lärare inte samma frågor, eller åtminstone inte lika ofta? Jag ger ständigt mina elever återkoppling. Feedback. Feedforward. Ja, vad man än väljer att kalla det, jag är GPS:n som hjälper eleven att nå fram. Men varför glömmer jag då bort att lyssna till min egen GPS?

Visst är det så att vi som lärare har så mycket vi ”måste” och ”ska” hinna, att vi aldrig tar oss tid att reflektera kring vart vi är på väg. Vad vårt mål är och hur vi ska göra för att ta ett steg närmare målet. Nä, vi är allt för ofta upptagna med att planera nästa veckas lektioner eller arrangera nästa månads friluftsdag. Tid för reflektion. Tid för eftertanke. Så oerhört viktigt. Inte bara för eleverna utan inte minst för oss lärare.

V. 44 är ett sådant tillfälle tänker jag, när tid för reflektion och eftertanke borde avsättas av alla skolledare runt om i Sverige till sina lärare. Att få reflektera, ensam eller tillsammans med andra, runt tankar kring lärande, kunskap, undervisning, mål, syfte och möjligheter. Denna vecka har jag verkligen fått denna möjlighet och ja, jag vet, det är en ynnest. För många lärare fylls även dessa studiedagar av ”måsten”. Trots att jag har varit på resande fot så har jag fått möjlighet att landa. I mina egna tankar och i mina egna funderingar kring var min GPS egentligen är på väg att ta mig och mitt lärande.

I går sprang jag på ett helt gäng av härliga Twänner och fantastiska Guldäpple-nominerade på Skolforum. Tillsammans upplevde vi en, hmm ja vad ska man säga, minst sagt märklig prisutdelning av Guldäpplet. Det vi lätt kan konstatera var dock att på scen stod två minst lika värdiga vinnare och ja, hade jag haft något som helst inflytande över Guldäpplet så hade jag sett till att dessa välförtjänta vinnare fått varsitt guldäpple! Men att möta alla dessa människor som brinner för skolutveckling. Som ständigt låter sig utmanas och utmanar, det var verkligen en fantastisk upplevelse!

B08kthdIAAATLlx

Twänner för livet!

Själva mässan i sig var en härlig plats att befinna sig på, fylld av ny inspiration och välfyllda kassar när jag gick därifrån 🙂 Utanför mässan stod på eftermiddagen en taxi som plockade upp mig och körde mig till en skola i Åkersberga som var nyfikna på att ställa frågor och bolla tankar och idéer med mig. Helt förutsättningslöst åkte jag dit, inte något jag tog betalt för eller gjorde i tjänsten, utan efter min arbetstid just för att jag ville. En möjlighet att se en annan skola, bolla tankar med ett annat SO-ämneslag och tillsammans fundera kring hur man kan utveckla, förbättra och synliggöra undervisningen i våra ämnen. Jag tänker att det är jätteviktigt att man som lärare tänker utanför sitt egna ämneslag och utanför sin egen skola då och då. Att träffas på forum, mässor, fortbildningar eller ja, helt enkelt åka på studiebesök till andra skolor öppnar upp för helt nya tankar och funderingar.

På kvällen var det Guldäpple-mingel i storstan, men efter att ha åkt ut till Österskär, en plats i Stockholm som fått stor betydelse för mig i mitt liv just nu, och landat i alla intryck som dagen gett, så valde jag att hoppa över minglet. Att säga stop. Bromsa. Stanna upp och koppla bort GPS:n. Att inte alltid vara på väg framåt. Att landa. Något som jag ofta pratar med mina elever om, men är sämre på att följa själv…

B09usi5IgAA7dy6

Tid för reflektion…

Idag var det rockstjärnekänsla! Flyg från Bromma till Ängelholm och föreläsningar hela eftermiddagen. Att lyfta för att landa. Just där och just då blev det väldigt klart för mig. Vad mitt mål är. Vart jag är på väg. Var jag befinner mig och hur jag ska göra för att ta mig dit jag vill. Jag är ständigt på väg framåt, men just nu vill jag landa. Det är fantastiskt att få vara rockstjärna för en dag eller två, gå på prisutdelningar och hålla föreläsningar i en välfylld aula. Men den plats jag allra helst av allt vill vara rockstjärna på är i mitt egna klassrum tillsammans med mina elever.

10366016_10152536380107858_920134141273108813_n

Fröken Flipp goes rockstar!

Så här sitter jag nu. På ett hotellrum i Helsingborg med hämtmat och popcorn. Och landar. Och längtar. Inte till att flyga land och rike runt och vara rockstjärna, utan längtar. Tillbaka till mitt klassrum.

Så öppnar jag min lyckokaka. Och hajar till när jag läser vad det står:

”You will travel far and wide, for pleasure and business”

unnamed

Just nu så stämmer det nästan läskigt bra överens med allt som sker i min värld och i mitt liv. Men jag tänker att oavsett vart jag reser. Var jag än hamnar så är det den inre resan som är den viktigaste.

Och där har jag äntligen landat.

Vart är du på väg?

 

4 reaktioner på ”Att lyfta för att landa

  1. Vad duktig du är på att skriva och inspirera!

  2. Så glad att få träffa dig idag! Skolutveckling är fantastiskt men eleverna måste stå i centrum. Alltid!

  3. Reblogga detta på Min undervisning och kommenterade:
    Här syns några av oss bl a Sara Bruun, Hanna Fjeld, Susanne Nystedt, Linda Och Leif. Twänner som möts på riktigt. Skumt på samma gång som roligt.

Kommentera

