Vi måste använda ord…

Under torsdagens #skolchatt på Twitter så föddes en hel del tankar och reflektioner hos mig. Ämnet för kvällen var elevdemokrati – ett begrepp som kan tolkas både vitt och brett, högt och lågt. Det är spännande att följa andras tankar, vad elevdemokrati innebär på olika skolor och, inte minst, i olika klassrum.

I Lgr11 står att läsa följande: ”Läraren ska utgå från att eleverna kan och vill ta ett personligt ansvar för sin inlärning och för sitt arbete i skolan”. En av deltagarna i chatten skrev apropå detta ”Vad hände med att möta eleven där den är? Många elever varken kan eller vill ta ansvar för sina studier.”

Jag tycker att personen i fråga har en poäng, det är därför jag väljer att lyfta in detta citat i min text. Men också att det i förlängningen handlar om en demokratisk fråga – att få eleverna att vilja men framförallt kunna ta ansvar för sina studier. Hur gör vi det?  Elever som inte vill, vill i regel inte för att de inte kan. Men vilka verktyg är det då som eleven måste äga för att vilja och klara av att ta ett personligt ansvar för sina studier?

För mig handlar elevdemokrati mycket om rätten att äga språket. Det verktyg som jag själv märker att många elever inte behärskar, är just språket. Och då menar jag inte enbart elever med annat modersmål, nej, jag menar alla elever. Jag har undervisat i tretton år och jag märker att de begrepp som eleverna förr kände till är nu begrepp som är helt främmande för eleverna. Hur ska vi förhålla oss till det? Ska vi fundera kring vilka begrepp vi lär ut i skolan idag, vilka som har passerat ”bäst-före- datum” och likväl som med diskussionen penna/papper eller dator, inse att vi lever i en annan tid där helt andra begrepp är de som råder?

Både ja. Och nej. Skolan har ett ansvar, att ”förbereda eleverna för delaktighet och medansvar och för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle”. För att kunna vara engagerade samhällsmedborgare, med delaktighet och inflytande, så behöver man äga sitt språk. Och då menar jag inte svenska, engelska, tyska eller albanska, nej, jag menar att oavsett vilket språk man talar så måste man äga orden i språket.

Begreppsförmågan är en viktig förmåga som vi tränar i mina ämnen. Förmågan att kunna använda ord och begrepp i sitt sammanhang. Att äga orden. I veckan har vi talat om industriella revolutionen (åk 8) och ryska revolutionen (åk . 9). Klasserna har sett flippar i läxa och till varje flipp har jag lyft fram begrepp som de ska lyssna extra noga efter. Dessa begrepp har vi sedan diskuterat när vi träffats på lektionen.

Jag förenklar inte språket, jag förklarar vad begreppen betyder. Det är stor skillnad. För mig är det just det som är elevdemokrati. Jag tränar eleverna i att äga orden. För det är först när de använder orden i ett sammanhang, som de äger språket.

Elev i åk. 9 sken upp i fredags när vi som bäst höll på att gå igenom begreppen från flippen och konstaterade ”Lotta, det är verkligen en radikal skillnad när man fattar vad orden betyder! Hörde du Lotta, jag har lärt mig ett nytt ord – radikal”!

(Elev)demokrati för mig handlar om att vara delaktig, ha inflytande, kunna vara med och påverka, göra sin röst hörd, vara en del av något större. Finns inte orden, tystnar rösten. Tystnar rösten försvinner delaktigheten. Försvinner delaktigheten, försvinner inflytandet och försvinner inflytandet, ja då försvinner även viljan till att ta ansvar.

Just därför handlar (elev)demokrati för mig, om rätten att äga språket. Att ha verktyg som gör att man kan, vågar och vill vara delaktig. Jag kan förenkla analysmodeller, jag kan förenkla sambandsmodeller, jag kan förenkla stödmallar, men jag ska aldrig, aldrig, förenkla språket. Förtydliga – ja. Förklara – ja. Förenkla – nej!

Rätten att äga orden – för mig är det själva essensen i begreppet demokrati.

6 reaktioner på ”Vi måste använda ord…

    • Hej, tänker att du har säkert många spännande tankar bakom din (retoriska) fråga.. Du får gärna utveckla hur du tänker 🙂 *nyfiken*

      • Vad fragmenterar och begränsar det holistiska? Om Inte vi använde ord just nu … hur skulle vi gå tillväga för att få reda på/överleva?

  1. Vad fragmenterar och begränsar det holistiska? Om Inte vi använde ord just nu … hur skulle vi gå tillväga för att få reda på/överleva?

  2. Har du copyright-rätt att använda Forsells dikt? Såvitt jag vet har han inte varit död i 70 år.

Kommentera

