In retrospect

Så var den då här igen. Den där tiden på året, eller ja, den där ena av två gånger på året (den andra givetvis i slutet av maj) då man tänker på allt det där man inte hunnit! Känns det igen? Man startar upp terminen i augusti och har oceaner av tid framför sig (så känns det i alla fall just då). Första arbetsområdet, Valet 2014, hölls efter bestämd tidsplan. Sen kom höstlovet. Och därefter rullar liksom resten av terminen på i överljudsfart. Just nu läser vi arbetsområde ”Mellankrigstiden och andra världskriget” – men har jag ens hunnit fram till andra världskriget??? Ack nej, jag står och harvar någonstans i Lenins maktövertagande och Stalins femårsplaner. Och hur många veckor är det kvar liksom?? Betygen ska vara satta den 11/12, vilket ger mig, typ…TRE VECKOR!!! På tre veckor ska jag alltså klämma av nazisternas maktövertagande, orsaker och konsekvenser, förintelsen, Dagen D, permittenttrafiken och en och annan samlingsregering. Hur ska jag få ihop det?

Skärmklipp

Dagens meddelande på min dator sammanfattar rätt bra hur det kan kännas när slutet av november närmar sig med stormsteg…

Varför är det samma sak varje terminsslut? Fokus på allt det jag borde hunnit, istället för fokus på det vi faktiskt hann. Är det inte lite så att vi lärare faktiskt är experter på just det, att se allt vi borde hunnit. Kanske dags att även vi lärare lär oss att skifta fokus – från det vi borde till det vi faktiskt gjort! Ok jag försöker igen.

Så var den äntligen här igen! Den där tiden på året, eller ja, den där ena av två gånger på året (den andra givetvis i slutet av maj) då man tänker på allt man har hunnit med under terminen! Känns det igen? Första arbetsområdet, Valet 2014, hölls efter bestämd tidsplan. Sen kom höstlovet. Och därefter får man ny kraft att ta tag i resterande del av terminen. Själv läser jag just nu arbetsområde ”Mellankrigstiden och andra världskriget” – och i år har vi verkligen fokuserat på de stora skeendena, hur konsekvenser av en händelse leder fram till orsaker till nästa händelse, samt hur historien har använts i olika syften, av olika människor. Vi är inte riktigt framme vid utbrottet för andra världskriget än, men på god väg. Och förresten, spelar det någon roll? Kronologin alltså? Vi har talat om hur Hitler använde freden i Versailles för att skapa en ”dolkstötslegend”, eleverna har själva fått ge förslag på hur de hade velat förändra fredsfördraget i Versailles för att på så sätt kunna förändra historien. När vi talade om Stalins arbetsläger, Gulagarkipelagen, så jämförde vi med arbetsläger och koncentrationsläger i Nazityskland, vilka likheter och skillnader som fanns mellan dessa fasansfulla platser. Jag har medvetet hållit kvar eleverna i Sovjetunionen och kommunismens brott mot mänskligheten, just för att för eleverna så är detta en okänd del av historien. Något det görs väldigt få filmer om, jämfört med alla de filmer som rullar på biografer och som handlar om andra världskriget, dess berömda händelser, platser och gestalter.

För tillfället håller eleverna på med historiebruk. För att själva se hur historien kan förfalskas för att passa olika syften och ändamål, för att kunna skriva om och förändra, så får eleverna själva testa på att använda historien utifrån sitt specifika syfte. De får välja en bild, förändra denna och samtidigt passa på att förändra historien.

Jag skrev på Twitter häromdagen, när jag blev ifrågasatt om eleverna inte hade vunnit mer på att läsa om personerna på bilderna än att sitta och retuschera i själva bilden, att ”jag ser hellre en framtid med kritiska, reflekterande, granskande ungdomar, än en framtid där alla får högsta poäng i Jeopardy”…Men det ena utesluter inte det andra. För att kunna beskriva syfte och konsekvenser med sina förfalskade bilder, måste eleverna ta reda på fakta om de personer som är med på bilden. Vilka var de? Vad spelar de för roll i historien? Vad händer om personerna byts ut, tas bort eller läggs till i andra bilder? Hur förändras historien då? Detta kopplar vi givetvis ihop med Stalins historierevisionism.

Ja tänk så mycket vi hunnit! Och tänk så mycket tid vi har kvar av terminen! Även om betygen ska vara satta den 11:e, så innebär ju inte det att lärandet tar slut. Tänk en hel vecka har vi efteråt, då eleverna utan betygshets och stress kan ta del av kunskap just för, ja, själva kunskapandets skull! En hel vecka då vi kan reflektera kring alla de grymheter som människor utsätts för genom historien, alla de brått som begåtts och alla de brott som kommer att fortsätta begås av människor, mot människor, om vi inte lär av historien!

Så var den äntligen här igen! Den där tiden på året då man som lärare verkligen kan vara stolt över allt man åstadkommit i sitt klassrum tillsammans med sina elever! Allt vi hunnit med och all kunskap som skapats!

Terminen blir inte alltid som man tänkt sig. Men visst blev den rätt bra ändå!

10385477_1443494239266824_6010175057281706986_n

 

 

 

 

 

 

Advertisements

2 reaktioner på ”In retrospect

  1. Intressanta tankar, viktiga tankar. Jag blir lite nyfiken när jag läser dina planeringar och måste fråga… Hur delar du upp so-ämnena? Temaläser du, eller har du två ämnen per termin? Gör du samma i alla årskurser?

    • Hej. Ja, vi har en planering som sträcker sig från åk 4-9 där vi delar upp varje läsår i 4 arbetsområden. Varje arbetsområde blir ca 8 veckor. Men många tankar kring hur man kan utveckla SO-undervisningen…Tänker i framtiden att man borde läsa mer utifrån teman, istället för kurser. Vi har bestämt i SO gruppen vad vi läser i de olika årskurserna för att täcka in det centrala innehållet under åk 4-9

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s