Rör:a om tanken!

Under gårdagen lyssnade jag på Abdul Chohan, rektor för Essa academy, en skola utanför Manchester som byggts utifrån teknikbaserad undervisning och som har nått fantastiska resultat, både tack vare införandet av denna teknik, men kanske framförallt genom den tankeflipp som användandet av denna teknik bidragit till. ”If you change someones belief, you change their behaviour”, var huvudpoängen med föreläsningen. Det går inte att börja med att bestämma hur lärare och elever ska använda teknik i undervisningen, man måste börja med att förändra synen på lärande. Tekniken ska inte vara någon ”rolig grej” som vi använder då och då i klassrummet, tekniken ska vara själva nyckeln till inlärning, med möjlighet att främja både kreativitet och engagemang.

Många lärare nickade igenkännande när Abdul berättade om krångel med datorvagnar, urladdade datorer, lösenord som inte fungerade och internet som inte gick att ansluta till. ”The key is access”. Något som jag verkligen håller med om. På vår skola har vi en vagn (eller mer som ett gigantiskt kassaskåp med hjul som är näst intill omöjlig att förflytta) med en klassuppsättning chromebooks. Per arbetslag. The key is access… När arbetet med att få in chromebooks i klassrummet, logga in, se till att alla har en uppkoppling tar mer än halva lektionen, är det många som väljer bort att ta in tekniken i undervisningen. Det är ju liksom mycket enklare att ta fram papper och penna…

Det handlar också om att ha direkt tillgång till information. Eleverna behöver ha tillgång till att söka information vid det tillfälle de efterfrågar den, inte 20 minuter senare. The key is access…

Essa academy har en 1-1 satsning, eller rättare sagt, de kallar det inte för 1-1, för som Abdul sa, de räknar med att resten av familjemedlemmarna också drar nytta av barnets I-pad.

Jag ska dela med mig av en tankeväckande liknelse som Abdul berättade under gårdagen. Han berättade en historia om en indisk man som åkte från sin hemby ute på landet och in till staden. Väl framme såg han en folksamling som stod i en ring och tittade på något. Han blev nyfiken och banade sig väg genom myllret av människor. När han kom fram såg han något magiskt. Han såg en kran som satt fast på en husvägg, och när man vred på kranen så kom det vatten ur den! Rinnande vatten! Inga mer hinkar och brunnar tänkte mannen, och köpte med sig en likadan kran hem till byn. När han kom hem samlade han byborna. Nu var det dags att visa denna magiska uppfinning. Han monterade fast kranen på sin husvägg och vred om. Inget hände. Han testade igen. Samma resultat. Ingenting.

tappkranfast

Vad Abdul ville säga med denna liknelse? Jo, alltför många skolor köper in chromebooks, I-pads och datorer till elever och lärare i tron på att nu – det är nu – det magiska kommer ske. Nu kommer kunskapen forsa ut ur tekniken. Lite som att svänga ett trollspö. Men om inte arbetet  bakom finns, så kommer inget magiskt att ske. Risken finns att det händer. Ingenting.

För att få fram vatten ur kranen krävs det rör som leder vattnet från källan, in i väggen och ut genom kranen. För att lyckas med IKT och teknikbaserad undervisning så räcker det inte med att vi köper in datorer, kranar, vi måste se till att vi vet hur vi ska koppla in, applicera, tekniken i undervisningen för att få någon effekt. Och för att veta hur vi ska använda tekniken för att utnyttja dess möjligheter så måste vi först och främst fundera över vår syn på lärande. Hur? Var? På vilket sätt? Och kanske mest varför?

Innan vi vrider på vattenkranen måste vi se till, inte bara att vi har kopplat rören rätt, utan även veta hur vi ska samla upp vattnet som kommer forsande. Om vi låter allting bara rinna ut på marken, ja, vad har vi egentligen vunnit då?

Ps. Du som är nyfiken på Abdul Chohan och Essa Academy, kan följa honom på Twitter, @Abdulchohan

Advertisements

3 reaktioner på ”Rör:a om tanken!

  1. mycket intressant och det är alltid bra att läsa om det där att lärandet är det viktigaste och att det är många som väljer bort om det inte fungerar. Så är det verkligen om man inte absolut tror på det. Då är det svårt att få med andra på tåget.

  2. Hej!
    Vill börja med att tack för en inspirerande blogg. Jag är en ny exad lärare och har arbeta i 1,5 år som lärare. Att hitta en blogg som din har verkligen hjälpt mig i mitt arbete. Jag fick ta över en årskurs 4 akut förra våren och har samma härliga klass nu i 5:an. Jag känner igen mig i mycket av det du skrivet och brinner väldigt mycket kring arbetet att få in tekniken i undervisningen.
    Jag deltar nu i ett projekt genom Apple Education, vi är 3 kommuner i hela vårt avlånga land som har blivit utvalda, så det känns spännande. Abdul kom till oss och föreläste om det du precis berättar om. Han är en stor inspirationskälla anser jag.
    Min klass har precis fått sina Ipads och jag trodde att det skulle vara svårare än vad det har varit att få in tekniken i undervisningen.
    Många av mina svagare elever har verkligen briljerar när dom har fått gjort presentationer via Keynote och dom har fått hjälpa dom eleverna som oftast hjälper dem.
    Jag håller helt med dig om att man kan inte bara ge lärare och elever nya datorer eller Ipads utan att dom vet hur dom ska använda dessa i undervisningen.
    Tack än en gång för en toppen sida, och för inspiration😊

  3. Ping: #onelife #online | Mitt Flippade Klassrum

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s