Ankomst

Förra veckan var en introduktionsvecka för 4 stycken elever från förberedelseklass som ska börja hos oss i Delta-laget. Elever med olika bakgrund, från olika länder. En elev hade bott i Sverige i 7 månader, en annan i endast två månader.

Östergårdsskolan är en mångkulturell skola, vi har 63 elever som räknas som ”nyanlända” på skolan, men trycket är högt från förberedelseklassen, närmsta tiden kommer vi ta emot 24 stycken elever till. Detta ställer stora krav, både på oss som enskilda pedagoger, men givetvis även också på skolledning och organisationen som helhet, när hänsyn måste tas till varje nyanländs individuella behov.

Vi har startat med en ”introduktionsvecka” för dessa elever, där de får en fadder i klassen och får följa ”sin” klass under en veckas tid, på samtliga lektioner. Alla undervisande lärare får då en möjlighet att träffa eleven och själv bilda sig en uppfattning om kunskapsnivå i både språk och ämne. För även om en elev bara har bott i Sverige två månader behöver ju inte det betyda att eleven inte klarar av att följa klassen i t.ex matematik-undervisningen. Vi märker tydligt att en elev som gått i skola i sitt hemland relativt snabbt kan följa med i den ordinarie undervisningen i ett flertal ämnen, även om språket givetvis än så länge kan ha stora luckor. Medan en elev som saknar delar, eller ibland även hel skolbakgrund i hemlandet, behöver betydligt längre tid på sig att slussas vidare ut i helklass. I vissa undantagsfall har vi även elever som behöver 1-1 undervisning, detta är elever som haft ingen, eller väldigt sporadisk, skolgång i sitt hemland.

En fördel med att dessa elever snabbt kommer ut i sina klasser är att de integreras med jämnåriga, i förberedelseklassen är många barn betydligt yngre än vad de själva är, men även givetvis att de får ta del av svenska språket i mycket större utsträckning än om de enbart går tillsammans med andra nyanlända.

I veckan mötte jag alltså fyra av dessa nya elever som så småningom kommer gå i klasserna på heltid. En elev imponerade oerhört på mig. Hen har varit i Sverige i bara två månader, flykting från Syrien, kom in på min historielektion, bad att få anteckningspapper och bok, slog sig ner i sin basgrupp och tog fram sin nyvässade blyertspenna. Elevens fadder var arabisktalande, och under tiden basgruppen diskuterade kolonialism och imperialism tog faddern och översatte till arabiska. Den nya eleven lyssnade, antecknade, googlade översättning och skrev sina anteckningar. På svenska! Med enkla ord, i punktform, fick hen ner stödord på svenska och kunde sammanfatta några orsaker till kolonialismen. När jag gick fram till basgruppen och frågade hur det gick fick jag ett stort leende till svar. Vilken känsla!

Advent betyder ankomst. I dag är det första advent. För allt för många barn är detta första julen då de inte är hemma. I det som de är vana att kalla hem. Allt för många barn är på flykt från det som förr var en trygg plats, men som nu förvandlats till otrygghet. Tryggheten har tagits ifrån dem. Deras vänner, skola, det som förr var vardag, finns inte längre. Nu tvingas de skapa ett nytt hem, i ett nytt land, på en plats som kanske inte alls känns som ”hemma”. Ankomst. Att komma fram. Eller att komma bort. Till något helt nytt.

Visst är det en utmaning. Visst kräver det oerhört mycket av mig som pedagog, hitta nya vägar, anpassa, pröva alla tänkbara pedagogiska knep jag har för att kliva över språkbarriären och möta eleven. Men ibland, ja ibland så räcker det att mötas. I ett leende. Att eleven känner sig välkommen. Att någonstans, mitt i allt nytt, så finns vi. Skolan, kamrater, lärare, vuxna. Vi kan hjälpa till att skapa en ny trygghet, mitt i det som kan kännas allt annat än tryggt.

Välkommen hit!

bye

Annonser

En reaktion på ”Ankomst

  1. Tack för ett fint inlägg! Vill också säga att jag är en ny läsare hos dig och blir mycket inspirerad!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s