Eko…eko…eko…

Satte mig med en kopp kaffe. Tände lite ljus och tänkte dela en och annan tanke över nätet. Började titta bakåt på bloggen. Fram tills idag har jag skrivit 155 inlägg. Det första inlägget gjorde jag den 30/1. Snart 11 månader sedan. Jag hade precis fått reda på att jag skulle få åka upp till Stockholm och föreläsa på SO-dagarna under våren, och bestämde mig för att jag ville samla mina tankar på ett ställe. Tanken var att bloggen skulle fyllas på fram till konferensen i april, därefter skulle den läggas på is. Trodde jag.

Nu, nästan 11 månader och 155 inlägg senare, inser jag att bloggen har blivit en del av mig. En plats för reflektion, där jag reflekterar kring min syn på kunskap, mina flippade tankar kring undervisning, IKT och ja, allt som händer i mitt klassrum. Eller utanför 🙂

Under året har jag fått närmare 400 kommentarer till mina inlägg, ris och ros där ni tyckt till kring det jag skriver. Tankar som dykt upp hos er och som ni delar vidare. Ett stort tack till alla er som läser, delar, reflekterar, kommenterar, gillar och kritiserar det jag skriver! Ni är alla lika värdefulla för mig och bidrar till mitt eget lärande!

357 684 stycken träffar. Fram tills idag. Det känns helt surrealistiskt. Jag är så glad att jag får vara med och bidra till det kollegiala lärandet, och nej, jag har inga planer på att sluta.

Men idag dök det alltså upp en tanke som jag tänkte att jag skulle reflektera kring. Började leta bakåt i arkivet och insåg att jag redan skrivit om just detta. Satte mig ner och scrollade sida upp och sida ner och insåg att ja, det mesta jag vill ha sagt so far faktiskt redan finns skrivet.

Just därför tror jag det är läge att ta en paus. Ett juluppehåll. Eleverna går snart ner på sparlåga – och vet ni – det tycker jag vi lärare också ska göra! Vi måste föregå med gott exempel och både vi och våra elever behöver återhämtning! Vissa batterier kanske fortfarande är gröna, själv känner jag att mitt börjar hamna på orange. Dags att sätta det på laddning innan det lyser rött.

Mina elevbloggar, sobloggalfa och FlippadSO, kommer även de ligga i vila över jul. Jag kommer inte stressa eleverna med att uppdatera bloggar när de har julledigt. Så för alla er där ute som är nyfikna på att ”läsa ikapp” – nu har ni ett ypperligt tillfälle 🙂

Jag hoppas er julledighet blir just det – en tid av ledighet. Visst finns det planeringar som ska skrivas inför vårterminen och visst finns det fortfarande betyg kvar att sätta. Men nånstans där emellan, mellan höstterminsbetyg och vårterminsplaneringar – ta dig tid till återhämtning. Det tänker jag göra!

Jag vill att min blogg ska ha ett innehåll. Jag vill inte skriva bara för skrivandets skull. Och framför allt vill jag inte bli ett eko av mig själv. Jag vill vara en röst. Inte ett eko. Därför tar jag nu en paus. Avslutar terminen, laddar batterierna, kopplar ner. Loggar ut. Kopplar av.

God Jul och ett riktigt Gott nytt år!

…I’ll be back 😉

10849795_491105251029484_3444235188658670186_n

 

4 reaktioner på ”Eko…eko…eko…

  1. Bra Lotta! Känner mig lite sliten själv just nu. Mkt ska hinnas denna vecka o vi pedagoger har ju tusen olika bitar. Jag ska nästan bara göra roliga saker som börja jobba med praoförberedelser m 8:orna (måste ske före jul), se till att alla 9:or åtminstone fått varsitt gymnasiesamtal (Åh Suzanne jag behöver ha ett samtal till med dig – när har du tid?) och så lite lektioner. Toppenroliga uppgifter, men nu är varje minut uppbokad o jag hinner inte allt ändå. Så här ser det ju ut för många av oss. Så just nu slits jag mellan att försöka koppla bort allt skoljobb under lovet (kommer aldrig att lyckas!) och med att försöka läsa och lära det där som jag vill samtidigt som jag har lov. Tror du tänker helt rätt med att koppla ur. Hoppas du lyckas och ha en riktig fin ledighet!

  2. Undrar just vad det var du ville ha sagt som du läste tillbaka till. Ha en skön ledighet och jag tycker jag tagit en rätt lång paus nu, det gäller att väga skålen rätt. Inget blir bra av stress.

  3. Helt rätt beslut! Nu tar vi paus och ägnar oss åt andra förlustelser. God jul och njut av att du varit en stor inspirationskälla för många, även här uppe i de stora skogarna i Jämtland!
    Eva E

Kommentera

