What if I told you I believe in you?

Som lärare besitter du en stor makt. Du har makten att vara med och utveckla människor. Varje dag. Du har makten att vara med och förändra människors liv. Varje dag. Den dagen du bestämde dig för att bli lärare bestämde du dig för att vara med och påverka framtiden för de du möter. Varje dag.

With great power comes great responsibility. Något som stämmer väl in på vårt yrke. Som lärare har du stort inflytande och stor makt. Med inflytande och makt följer stort ansvar. Att vara pedagog innebär att leda. Du kan leda på olika sätt, men du måste vara medveten om din roll. Att det du gör spelar roll. Allt. Alltid. Du måste vara en ledare, för dina elever litar på dig. De litar på att de kan lita på dig.

Nytt år. Ny termin. Sista terminen i nian för flera av mina elever. Allt för mycket fokus på betyg. Resultat. Förbereda nationella prov. Genomföra nationella prov. Få tillbaka nationella prov. Lyfta. Eller sjunka. För många elever känns det nog så. Bra resultat på nationella provet betyder att du har lyckats. Sämre resultat kan snabbt klippa av dina vingar. Få dig att känna dig. Misslyckad. Som om nio år i grundskolan kan avgöras vid ett enda provtillfälle…

Jag har en viktig uppgift under våren. Och nej, det är inte att genomföra, rätta och bedöma tre klassers nationella prov. Min viktigaste uppgift är att ge mina elever mod. Mod att våga tro på sig själva. Oavsett provresultat. Gymnasiehets. Betygsjämförelser.

Min viktigaste uppgift är att ge mina elever vingar.

Och mod att våga lyfta.

Jag tror faktiskt att det är så enkelt som att tro på varje elev.

Jag tror faktiskt att det är så svårt som att tro på varje elev.

När eleverna lyssnar engagerat och när de inte lyssnar alls.

När eleverna kommer förberedda till lektionen och när de inte förberett sig alls.

När eleverna gör precis det jag önskar och vill att de ska göra och när de gör, precis tvärtom.

För vingar handlar inte om att flyga högst. Eller flyga bäst. Eller komma längst. Vingar handlar om modet att våga lita på sig egen förmåga.

Under jullovet kom det ett meddelande via Facebook från en elev. En elev som när hen kom till klassen i åttan var vingklippt. Som inte litade på sin egen förmåga. Inte vågade. Med rädsla för att misslyckas. Att gång på gång känna sig misslyckad.

Eleven skickade ett klipp och skrev i meddelandet ”Du måste kolla på hela!” När jag kom till slutet förstod jag precis vad eleven menade. Klippet avslutas med orden:

“What if I told you the greatest gift I ever received was being told I can”*

Mitt nyårslöfte till mina elever är att jag varje dag, varje stund, i varje möte, ska göra allt som står i min makt för att visa varje elev att jag tror på dem, göra allt som står i min makt för att få varje elev att inse att de kan!

Är det så enkelt? Ja, precis så enkelt tror jag faktiskt att det är. Skillnaden mellan att lyckas och misslyckas tror jag faktiskt är så enkel som att ha någon som tror på en. Och som visar det. Oavsett. För tänk dig motsatsen. Vad händer om det vi utstrålar, även om vi gör det omedvetet, är känslan att vi gett upp på elevens egen förmåga?

Om jag inte tror på elevens förmåga att flyga, hur ska jag då för en sekund kunna tro att eleven faktiskt vågar tro på sig själv?

What if I told you I believe in you?

What If I told you I don’t?

10438137_479251865548156_5782762364431418020_n

* https://www.facebook.com/video.php?v=378269312348866

En reaktion på ”What if I told you I believe in you?

  1. Så alldeles underbart sant det är det du skriver… Jobbar själv som lärare de lägre åldrarna… Även här är det alldeles livsviktigt att jag visar att jag tror på och litar på elevernas egen förmåga. Alltid!!!

Kommentera

