Svart. Vitt. Eller grått?

Läser ikapp senaste dagarnas diskussioner på Twitter och Facebook. Kloka människor, som jag med oerhörd respekt, intresse och lyhördhet följer i sociala medier. Och så helt plötsligt uppstår en hetsk debatt. Och ja, jag kanske är dåligt insatt, i så fall ber jag om ursäkt, men i mina öron låter det som om båda sidor egentligen tänker och tycker likadant kring IKT i skola, men ändå har hamnat på två sidor av en debatt som det minst sagt stormar om.

Anteckna med papper och penna eller anteckna med hjälp av digitala verktyg? Vet ni, alla forskare, förståsigpåare, tyckare och människor där ute, hur vi lärare oftast gör? Vi gör det som passar just den individen, det tillfället, det syftet, den lektionen, den dagen eller det arbetsområdet bäst helt enkelt. Jag har elever som alltid använder dator/I-pad för att anteckna på, för att de har ett behov av det som hjälpmedel. För dessa elever är det en fantastisk möjlighet och verktyg i undervisningen. Likaväl som jag har röda böcker med randiga sidor där jag har elever som gör bedömningsuppgifter, just för att dessa elever tycker det är ”enklast att kunna bläddra tillbaka och lätt kunna jämföra med hur de skrev tidigare och hur de skriver nu” som de själva uttrycker det. Som ihärdigt säger nej varje gång jag erbjuder en chromebook att anteckna på.

Jag kan ha djupa, breda, livliga, intressanta samtal med eleverna via vår Facebooksida, likaväl som jag kan ha djupa, breda, livliga, intressanta samtal med eleverna i klassrummet. Jag använder inte bara IKT i min undervisning, jag baserar min undervisning på IKT med det flippade klassrummet i fokus. Vi använder oss av gamification, vi kör Kahoot,vi kommunicerar via Kik, blogg, Facebook, vi använder oss av mentimeter, lägger upp samtliga planeringar på driven, delar dokument, ja, mycket av det vi gör i klassrummet utgår från teknik. Men fortfarande, jag har alltid en plåtburk med rosa kakor på längst fram i klassrummet som går under benämningen ”kakburken” och där förvarar jag alltid en handfull med utlåningspennor. Och sudd.

Vi skriver. Och skriver och skriver och skriver. Byter papper. Ger kamratbedömning. Skriver mer. Ändrar. Suddar. Knycklar ihop. Skriver nytt. Och ja, ett och annat pappersflygplan kan komma farande genom luften då och då.

Skolan ska grundas på vetenskap. Och beprövad erfarenhet. Och ja, jag vet, det är inte min beprövade erfarenhet som det syftar till. Så innan drevet går igen så snälla, misstolka mig inte. Men jag kan inte blunda för den erfarenhet jag ändå har efter tretton år som lärare. Den erfarenhet som har lärt mig att som lärare måste jag ha fingertoppskänsla. Jag måste anpassa varje lektion, varje stund, efter vad varje elev behöver just då.

Jag kan inte slänga bort alla mina randiga skrivböcker och säga att de aldrig mer behövs. Många av mina elever älskar att skriva i just de röda skrivböckerna. Eller för den skull, rita konstverk på framsidan av dem när de behöver en stunds återhämtning. Likaväl som jag absolut inte kan blunda för den nya tid som vi lever i. Där tekniken ger oss oanade och gränslösa möjligheter och är verktyg lika värdefulla som det renaste guld. Men inte alltid. Tekniken får inte bli ett självändamål i sig. Tekniken måste fylla ett syfte. Och jag som lärare måste ha det syftet klart för mig innan jag delar ut en chromebook till var och en i klassrummet.

Nej, det var inte bättre förr. Eller sämre idag. Eller sämre förr. Och bättre idag. Men allt förändras. Ständigt. Som lärare så befinner jag mig mitt i förändringens öga. Jag ska ta hänsyn till vetenskap. Till forskning. Beprövad erfarenhet. Till skolans budget. Till mitt ämne. Till mitt syfte. Och framförallt till mina elevers behov.

Snälla, alla tyckare, förståsigpåare, forskare och debattörer. Måla inte världen i svart eller vitt. Varje dag befinner jag mig i ett klassrum – där svart eller vitt oftast inte existerar. Vi som arbetar med barn och unga vet att den bästa zonen att befinna sig i är oftast den vars skala går i grått. Lite av det ena. Mycket av det andra. Mycket av det ena. Lite av det andra.

Det är människor jag arbetar med i första hand.

Inte datorer.

BxkhjQuIIAA8NGb

Analogt? Eller digitalt? Måste det ena utesluta det andra? Hur tänker du?

En reaktion på ”Svart. Vitt. Eller grått?

  1. Väl talat/skrivet.

Kommentera

