Främling i främmande land

Har ni tänkt på hur oerhört irriterande det kan vara? Alltså alla dessa främlingar. Som inte talar samma språk. Som ser förvirrade ut i tunnelbanan och ställer konstiga frågor på ett språk man inte förstår. Eller som på knagglig engelska med brytning undrar hur man tar sig till en station som inte alls ligger i den riktning som tunnelbanan färdas?

Har ni tänkt på hur oerhört irriterande det kan vara? När främlingar kommer till ett främmande land, men tror att de kan äta exakt samma maträtter som i sitt hemland. Jag menar, varför hålla kvar vid det man lämnat? Man borde ju vara öppen för att testa nytt?

Har ni tänkt på hur oerhört irriterande det kan vara? När främlingar kommer till ett land, men beter sig som om det land de kommer ifrån är det bästa i hela världen? Jag menar, varför åka till annat land då? Om allt ska vara som hemma, varför inte stanna. Hemma?

Eller hur?

I helgen var jag en främling. I främmande land. Närmare bestämt i Frankrike. Jag talar inte ett ord franska, ja, bortsett från au revoir och je t’aime då. Jag var en sån där främling. Som stod förvirrad i tunnelbanan och försökte, med hjälp av teckenspråk och gester, göra mig förstådd.

Jag var en sån där främling. Som när jag försökte be om ursäkt och hasplade ur mig ”sorry sorry sorry”, för att jag puttat till en plåtburk på en marknad, blev bemött av försäljaren med ett otrevligt och snäsande ”goodbye goodbye goodbye”!

Jag var en sån där främling, som inte vågade provsmaka de lokala delikatesserna på marknaden, utan kände mig gladare när jag kunde avnjuta en korv med bröd, ja ni vet, precis en sån som vi har. Hemma.

Jag var en sån där främling, som lyste upp som en sol när jag såg en person komma bärande på en IKEA-kasse, eller när jag stötte på en dansk design-stol på den lokala loppisen. En sån där främling som sjöng med lite extra högt när affären jag kom in i spelade ABBA. Mitt på Champs Elysees. För då kändes det ju som hemma. Ja, Danmark blir liksom nära nog. För att man ska känna sig lite närmare.

Hemma.

Jag var en sån där främling, som blev extra stolt när Zlatan satte ett snyggt mål för stadens lag under tiden jag var där, för han är ju faktiskt svensk. Då får man vara stolt. Som svensk. Hade han inte varit typ världsbäst på fotboll kanske vi inte hade räknat honom som svensk. Eller? Om han hade hängt i Rosengård och jobbat extra i snabbköpet. Hade han varit lika svensk då? Precis som jag. Eller hade han varit främling? Med konstig brytning och knagglig engelska?

Precis som jag.

Det är oerhört nyttigt ibland. Att byta perspektiv. Att vara den där främlingen som sticker ut från mängden. Som inte riktigt kan göra sig förstådd. Som försöker be om ursäkt, men blir bemött med irritation.

Som aldrig är så svensk, som när hon är utomlands.

Som letar efter svenskt kaffe på hotellet, som helst vill ha svensk kött, med djur från svenska gårdar, slaktat på svenskt vis, förvarade och tillagade enligt svenska matregler. Och kryddat som vi gör. I Sverige.

Som aldrig är så svensk. Som när hon är utomlands.

Och ja, en gång för så länge sedan att det är på gränsen till preskriberat, gick jag in i en Home Depot-store i Colorado och förklarade att jag ville ha två stora plankor som jag skulle spika ihop till ett kors i trädgården. ”You know, it’s an old Swedish tradition”…

Men det är ju inte vi som är de konstiga. Det måste ju vara de som uppfattar oss som konstiga som är de som faktiskt är konstiga. Ja, alltså alla dessa konstiga.

Främlingar.

Precis som jag…

20150214_152342

I’m an alien….I’m a legal alien…

10460395_10152784588637858_5459820299777835629_n

Alldeles för långt ifrån Mamma Scans för att det ska kännas ”tryggt”…

10959728_10152784125477858_1018499881660052995_n

En känsla av hemma 🙂

Kommentera

