Förr, nu, och sen då?

Jag fick ett härligt mail igår av en kollega i det utvidgade kollegiet som följer mina elevbloggar och som använder delar som inspiration till sina egna klasser. Extra roligt att höra, då det är själva grunden till varför jag väljer att göra allting öppet och synligt för alla, inte bara för eleverna. Läraren i mailet arbetade med världsreligioner och ställde några intressanta frågor kring mitt upplägg av uppgiften ”Förr, nu och sen då” som mina nuvarande nior gjorde för ett år sedan.

Det som är intressant när man, så här i efterhand, får frågor kring uppgifter man genomfört, är att man tvingas tänka till en gång till, hur tänkte jag egentligen kring upplägget, vad var syftet, vilka kunskapskrav lutade jag mig mot och vilka förmågor var det eleverna fick möjlighet att visa?

När jag tittade igenom uppgiften såg jag flera luckor. Till exempel gav jag inte eleverna några stödmeningar i form av början på meningar och/eller stödfrågor som de kan använda sig av under bedömningsuppgiften. Något som jag i dag alltid använder mig av, mycket tack vare tips efter att ha sett hur nationella proven utformas. För att förtydliga hur jag menar skickar jag med ett exempel på bedömningsuppgift från mina nuvarande åttor som handlade om kolonialism. Rubriken var ”Jämn kamp eller ojämn erövring?

Följande punkter kan vara till hjälp:

  • orsakerna kan handla om ekonomiska, militära, politiska och ideologiska förhållanden
  • förklara med hjälp av historiska exempel
  • några orsaker kan förstärka varandra

Några hjälpmeningar för att komma igång:

  • En ekonomisk orsak kan ha varit att…
  • En…orsak kan ha varit att…
  • Både orsaken att…och orsaken att…har med varandra att göra på det sättet att…

Ett sådant här stöd, eller liknande, saknas i bedömningsuppgiften om världsreligioner.

Det andra jag reagerar på är hur jag valt att formulera uppgiften i omfång, i mitt tycke idag alldeles för omfattande och testar av alldeles för mycket på en gång. Meningen med en bedömningsuppgift är ju att den ska vara betydligt mer avgränsad, en delavstämning för att se hur nästa steg ska se ut, inte som ”gamla tidens” slutprov a la ”skriv allt du vet…” Idag hade jag istället valt att låta eleverna fokusera på hur religionen påverkar människans liv, vad religioner spelar för betydelse, förr jämfört med idag, och utifrån detta låtit eleverna resonera kring hur de tror att religion kommer att gestalta sig i framtiden. Vilken roll kommer religionen ha om 100 år, eller kommer den ha spelat ut sin roll?

Jag saknar i uppgiften en tydlig matris med koppling till kunskapskraven. Ja, nu säger jag inte att matriser alltid är svaret på allt, men i uppgiften som den är nu, så är det mycket som bedöms och texten om vad som bedöms behöver förtydligas och struktureras upp. En matris kunde istället kanske sett ut liknande denna (en som jag använt i år till mina nuvarande åk 8)

blogg

Så, vad vill jag då säga med detta inlägg? Vill jag klanka ner på mig själv och mina uppgifter som ligger på mina bloggar? Ha ha, ja kanske det *glimten i ögat*. Men jag vill i alla fall be dig att vara uppmärksam när du använder bedömningsuppgifter och övningar som du lånar av andra. Det är fantastiskt, all den input man kan hitta på internet och på olika Facebooksidor/Twitter osv. MEN, betänk, precis som du och jag så är alla lärare i en ständig process. Vi utvecklar uppgifter anpassade till våra grupper, våra elever och där vi befinner oss just nu.

För ett, ett och ett halvt år sedan, befann jag mig på en annan plats än vad jag gör idag. Med andra elever. Jag har utvecklat mina uppgifter, använt de nationella proven formativt och försöker skapa ännu mer struktur och ramar åt eleverna. Kopplar förmågor till kunskapskrav, kunskapskrav till matriser, matriser till feedback och feedback tillbaka till förmågor att öva i klassrummet.

Jag tar aldrig ”bort” gamla uppgifter från mina bloggar. Jag låter de ligga där. Just för att du, jag och alla andra får en möjlighet att låta sig inspireras, förbättra, utveckla, förfina. Min resa har bara börjat.

Förr la jag mycket tid på att bygga upp vilken struktur jag ville att mitt flippade klassrum skulle ha.

Nu har jag hittat en mall, en metod som fungerar för mig och för mina elever. Just nu.

Och sen då? Jag kommer lägga ännu mer tid på att anpassa, utveckla, fördjupa, bredda och förfina. Både mitt flippade klassrum, mina uppgifter, mina matriser och min feedback.

För en sak är säker, som lärare blir jag aldrig ”färdig”. Nya elever, nya utmaningar, nya möjligheter!

Och är det inte just det som gör det till världens bästa, ofärdiga, jobb!

images (1)

Kommentera

