Play it again, Sam

Då och då får jag frågan hur det kommer sig att jag skriver så mycket om flippat klassrum och förmågor i min SO-undervisning, men inte lika mycket om min undervisning i engelska. Jag vet att många språklärare efterfrågar mer input kring flippat och förmågor i kombination med språkundervisning, så detta inlägg är främst riktat till er 🙂 I detta första inlägg kommer jag främst fokusera på användandet av flippar och hur jag arbetar flippat i engelska, nästa inlägg blir med fokus på förmågor.

Anledningen till varför jag inte skriver lika mycket om hur jag arbetar flippat och med förmågor i engelska, är helt enkelt en fråga om prioritering och tid. Jag undervisar 5 klasser i SO, medan jag enbart undervisar en klass i engelska. Klassen är en åk. 9, och jag har haft klassen sen de började på högstadiet. Jag bytte arbetslag i höstas, men behöll denna klass, just för att de skulle slippa att byta lärare sista året, alla vet vi hur viktigt det är med kontinuitet för eleverna, inte minst då det gäller undervisande lärare.

I åk. 9 så har eleverna på Östergårdsskolan 2 klocktimmar engelska i veckan. I mitt tycke, alldeles för lite… De som har engelska som B-språk får tre lektioner till, men då är det inte jag som är undervisande lärare (även om jag givetvis har ett samarbete med deras B-språks lärare) För att inte göra saken bättre, så ligger en av veckans två engelska lektioner fredag eftermiddag mellan 14.00 och 15.00, men, det är de förutsättningar jag har att rätta mig efter, och det är utifrån dessa förutsättningar som jag lägger upp min planering.

För mig så utgår både flippat klassrum och arbetet med förmågor från ett kollaborativt arbetssätt i klassrummet. Eleverna arbetar i basgrupper, och jag utgår från processpedagogik där jag låter elevernas arbete i basgrupperna hela tiden vara i centrum för undervisningen, överföring av kunskap mellan elev-elev, istället för den mer ”traditionella” överföringspedagogiken, där det oftare handlar om överföring av kunskap mellan lärare-elev. Detta fokus på kollaborativt lärande och basgrupper använder jag i lika stor utsträckning i engelska som i SO. Den klass jag undervisar i engelska är även en av de klasser jag undervisar i SO, så basgrupperna är desamma i båda ämnena.

Min SO-undervisning bygger mycket på att synliggöra för eleverna, både förmågor, syfte och uppgifter via våra bloggar. I engelska har jag använt mig av en elevblogg, engbloggalfa, en blogg som sedan i höstas dock ligger på is, mycket pga ovan nämnda ändring av arbetssituation. Min åsikt är, att för att en elevblogg ska vara ett levande verktyg så måste den aktivt användas, uppdateras och hela tiden ligga i fas med elevernas undervisning. Den tid det tog för mig att uppdatera klassens blogg, var helt enkelt inte representativ för den procent av min tjänst som engelska-undervisningen utgör, och jag har istället valt att lämna ut mer ”traditionella” planeringar i form av häften. Där kan jag lägga tid på att planera upp en kurs, med övningar, uppgifter och länkar till olika Youtubeklipp (flippar), men sedan under kursens gång så finns materialet färdigt och jag behöver inte lägga ytterligare tid på att uppdatera via blogg. Dock använder jag vår Facebooksida, SOalfa, för att hjälpa eleverna att länka olika klipp från Youtube.

Elevernas gamla engelska-blogg finns kvar, och här finns exempel på hur jag flippar klassrummet i engelska (en blogg är ju inget som är ”nödvändigt” för att börja flippa, det är bara smidigt att kunna samla allt på ett ställe 🙂 ) Det finns många bra flippar som man kan använda sig av i sin språkundervisning. Jag vill verkligen slå ett slag för engVid, som är en gratissida på internet med många olika videos att använda i sin undervisning.

engvid

Lektionerna du kan söka på är uppdelade i nybörjare, medel och avancerat, och du kan även söka på ämne så du hittar just det ämne som passar din undervisning och dina elever. Det är lätt att söka på sidan, och enkelt att hitta just det som du letar efter!

engvid

Något som vi övar mycket på under lektionerna är givetvis den kommunikativa förmågan. I engelska så handlar den kommunikativa förmågan mycket om att kunna göra sig förstådd i tal och skrift, men även att kunna variera och anpassa sina muntliga och skriftliga framställningar till olika mottagare. Det där med att variera sig är faktiskt lättare sagt än gjort…

När eleverna exempelvis ska framföra åsikter är det lätt att de fastnar i samma mönster ”…I think that….” För att kunna utveckla sin kommunikativa förmåga, gäller det givetvis att eleverna ges mycket möjlighet att öva på just det som vi sedan ska bedöma eleverna i. Ett av de arbetsområden vi har arbetat med heter ”State your opinion” och jag fick mycket hjälp av att använda mig av engVid och deras flippade genomgångar, som var tydliga, konkreta och enkla för eleverna att förstå. Nedan följer ett exempel på en flipp som eleverna använt sig av.

Uppgiften de hade att göra hemma var att, förutom att titta på flippen, skriva ner tips på vanliga uttryck som de kan använda i början av en mening när de ska uttrycka sin åsikt. När eleverna sedan kom tillbaka till skolan, samlade vi alla exempel på tavlan som eleverna skrivit ner och resten av lektionen ägnades åt olika muntliga övningar då eleverna fick träna sig i att variera sin muntliga framställning, just genom att använda olika sätt att uttrycka sina åsikter på.

Genom att flippa lektionerna, skapar jag mer utrymme och tid för eleverna att själva vara aktiva, istället för att det är jag som pratar, är det eleverna som tillsammans lyfter fram det som de har lärt sig genom att titta på flippen. De stora skillnaderna mellan att flippa sin genomgång mot att hålla den i klassrummet är, dels att eleven kommer mer förberedd till lektionen, dels att det skapas mer utrymme på lektionen till processpedagogik, samarbete och överföring av kunskap mellan elev-elev, men även att eleven ges en möjlighet att ta del av genomgången så många gånger som varje elev känner att just han/hon behöver, för att kunskapen verkligen ska ”fastna”.

Nu håller vi som bäst på att förbereda de muntliga nationella proven, och flera av eleverna sitter och tittar igenom gamla flippar, för att få en repetition av det vi lärt oss om att variera sin muntliga och skriftliga framställning. Det gamla uttrycket ”repetition är kunskapens moder” stämmer väl in på det flippade klassrummet, där eleven ges möjlighet att lyssna/titta på genomgången när, var och precis så många gånger,som eleven själv känner att han/hon vill och behöver.

Play it again Sam!

En reaktion på ”Play it again, Sam

  1. Ping: Flippa klassrummet i engelskaundervisningen! | atheneskolan ikt

Kommentera

