Inte bara lärare…

Kommer ni ihåg den där reklamen som gick på TV för några år sedan. Kvinnan med det perfekta leendet som på dubbad svenska förklarade att ”jag är inte bara tandläkare, jag är mamma också..”

Så är det ju. I stort sett allt jag skriver här, skriver jag utifrån min roll som lärare, men jag är inte bara lärare, jag är mamma också. Jag har fyra barn, tre döttrar och en son. Döttrarna är 11, 5 och 4 och sonen har precis fyllt 10. I höstas bytte mina äldsta skola, till Gullbrandstorpsskolan som ligger någon mil utanför centrala Halmstad. Därigenom har jag haft förmånen att lära känna, några av de mest engagerade pedagogerna jag nånsin mött.

Jag har en väninna, även hon lärare, på högstadiet. Häromdagen pratades vi vid i telefon, och hon är alltid så där härligt och genuint ärlig i det hon säger. ”Varför är det så att det alltid är ett fåtal lärare som hörs och syns mest. Måste man ha en egen blogg, skriva en egen bok eller hålla föredrag för att räknas som en bra lärare idag”? Jag höll med henne. Även om jag är en av de som hörs, syns, skriver både blogg, bok och håller föredrag. Men så finns alla andra. Alla hjältar som dag in och dag ut gör ett fantastiskt arbete i klassrummet. Som lägger tid, kraft och energi på att skapa den allra bästa undervisningen i världen. Jag håller med min väninna. Det är alldeles för få röster som hörs och syns inom skolan.

Därför, i förra veckan, när jag mötte mina barns fantastiska lärare på utvecklingssamtal tog jag mig friheten att fråga om jag får visa deras klassrum. Om jag fick lov att fota lite av allt det pedagogiska material som finns i klassrummet, för att andra lärare ska kunna inspireras av deras arbete. Jag är jätteglad över att jag får dela med mig av mina barns skolgång till er – och så oerhört tacksam över de makalösa pedagoger mina barn möter varje dag!

20150226_170118

Kommer ni ihåg inlägget jag skrev med rubriken ”It’s a kind of magic”? Som handlade om hur jag, efter att ha inspirerats på en pedagogisk pub, satte igång och klistrade stjärnor på tröskeln? Inspirationen och tipset fick jag från Ulrika Agmarken, läraren som undervisar min dotter i åk. 5. Det var även henne jag träffade förra veckan när dottern hade utvecklingssamtal. När jag klev in i klassrummet, var det första jag såg denna fantastiska skylt som satt på dörren. Tänk att som elvaåring möta detta det första du gör på morgonen – vilken start på dagen! På allt för många klassrumsdörrar runt om i vårt avlånga land hittar man regler som handlar om ”ordning och reda”, här handlar det istället om värdegrund, förväntningar och lust till lärande!

Utvecklingssamtalet leddes av Ida, dottern, men hela tiden med stöttning av Ulrika. Man märkte att de förberett samtalet noga innan. Ida hade fått utgå från förmågorna och presenterade i tur och ordning vilka förmågor som är hennes styrkor och vilka förmågor hon vill fokusera på att utveckla. Snacka om att vara ägare av sitt eget lärande!

20150226_165609 (1)

Ida visade mig och sin pappa hur hon just nu arbetade med analysförmågan, och visade olika verktyg som hon använder, bl.a hur hon tränar på att utveckla samband i flera tankeled. Hon visade även en analysmodell, där hon förklarade hur hon övar på att se orsaker och konsekvenser av olika historiska händelser i den tidsperiod som hon arbetar med just nu.

20150226_165617 (1)

Tydlighet, ramar och struktur – allt i ett 🙂

20150226_165941

Planeringen av arbetsområdet de arbetar med satt uppsatt på tavlan. Här fanns, förutom bilder och kartor, även de centrala begreppen, de stora frågorna och vilka förmågor de arbetar med, uppsatta. Detta är ju något som jag lägger ut i en planering på Google drive, men svårare än så här behöver det ju faktiskt inte vara! Tydligt och synligt för eleverna – hela tiden!

20150226_165956

Arbetsområdets centrala innehåll synliggörs genom de stora frågorna.

20150226_165950

De förmågor som eleverna ska utveckla i enlighet med kunskapskraven åk 6, och hur de är kopplade till arbetsområdet.

Ida visade även frökens senaste ”fynd”, en uppsättning muffinsformar inköpta på Biltema. Idas pappa, som inte är lika insatt i den formativa undervisningen och Dylan Williams, såg frågande ut och undrade om de bakar på lektionerna 😉 Varje elev har en uppsättning av formar, en röd, en grön och en gul. När Ulrika har en genomgång har eleven alltid möjlighet att sätta upp en gul eller röd form om han/hon inte riktigt känner att de hänger med.

Men om man inte vågar visa att man inte förstår? Jag tvivlar inte en sekund på att det fantastiska klassrumsklimat som denna pedagog skapar, gör att varje elev faktiskt känner att det är ”ok” att ”inte förstå” och det är ok att våga visa det! Detta ger Ulrika en möjlighet att upptäcka och fånga upp elever som inte hänger med, och som hon själv sa, är det allt för många gula formar som ställs fram, är det nog så att eleverna börjar tröttna på att höra henne prata 😉

20150226_163523 (1)

Efter att ha tagit del av dotterns utvecklingssamtal var det dags för sonens. Han går i åk. 3 och har en lika fantastisk lärare han, Anna-Karin Morén. Bara för någon vecka sedan mailade jag henne och skrev hur oerhört glad jag är över att min son har henne som lärare, och vilken kunskapsutveckling han gör just nu. Uppgifterna de arbetar med är oerhört genomtänkta, utvecklar och engagerar och bygger också dessa på förmågetänk och språkutveckling. Hon stoppar aldrig eleverna, utan hela tiden hittar hon nya spännande utmaningar och uppgifter. Jag är djupt imponerad och ser hur min son verkligen lyser när han talar om alla spännande, kluriga matteuppgifter han löser.

Han visade stolt mig och sin pappa hur han och hans kompis själva skapat en metod för att lära sig gångertabellen och hur han ville sätta upp mål att kunna upp till tolvans tabell innantill. Hans läsning och framförallt hans läsförståelse har även den utvecklats oerhört. Han sitter hemma och resonerar kring konsekvenser av det faktum att Oliver Twist bad om mer mat och vilka orsaker det egentligen var som gjorde att Oliver hamnade på barnhemmet och vad detta skulle leda till i Olivers liv. Tänk vilket försprång elever har som redan i åk 3 får öva på att analysera, se orsaker och konsekvenser och utveckla dessa resonemang i flera led!

Idag skulle Ida sätta sig och göra läxan. Hon slog upp datorn, satte igång flippen om västra Europa från Studi.se. ”Jag kan förklara vad den handlar om mamma, jag ska bara fylla i rutorna först”. Ida tittade på flippen, samtidigt som hon hade en stödmall bredvid sig och fyllde i. Under tiden hann jag borsta tänderna på småsyskon, kamma och fläta hår, röja disk och natta barn.

Inget läxbråk. Inga tårar. Inga uppgifter som är omöjliga att förstå och inga uppgifter som kräver en eller två vuxna för att lösa. Bara en väldigt nyfiken och engagerad dotter. ”Du förstår, vi har jobbat med Östersjöländerna och nu jobbar vi med Västeuropa”. Utifrån stödmallen började hon sedan berätta om det hon sett, om handel och havets betydelse, om industrialism och om alperna som inkomstkälla. Tydligt, strukturerat och skapar en värdefull överblick för eleverna när de ska resonera kring fakta de tagit del av.

20150303_193026

B_MUugrW4AAzFlG

Ni förstår, jag skulle kunna fortsätta sida upp och sida ner och lyfta fram alla de fantastiska saker dessa pedagoger gör. Men nu fick ni i alla fall ett smakprov. Från två av alla de klassrum i Sverige som jobbar i ”det tysta”. Pedagoger som inte syns eller hörs lika mycket utåt, men vars jobb verkligen gör skillnad. På riktigt.

Ps. Idag blev Ida ”sur” när jag hämtade henne hos sin klasskompis, för de hade ju precis bestämt att de skulle spendera eftermiddagen med att göra en ”dubbel” Grej-of-the-day och presentera för klassen 🙂

unnamed

Ulrika, Anna-Karin, Viktoria och alla ni andra fantastiska pedagoger på Gullbrandstorpsskolan – ni ska veta hur uppskattade ni är, vilket fantastiskt arbete ni gör och hur oerhört, oerhört tacksam jag är för att mina barn har förmånen att möta så fantastiska pedagoger som er!

För jag är inte bara lärare…jag är mamma också!

Kommentera

