Att vara en ledare

För lite drygt en vecka sedan satt jag i ett möte tillsammans med några av Halmstads skolområdeschefer och hade en spännande pedagogisk diskussion kring skolutveckling i Halmstads kommun. Under mötets gång fick jag frågan ”Har rektorn en viktig del i en skolas utvecklingsarbete?”

Mitt svar var omedelbart och självklart. Rektorn spelar en avgörande roll då det handlar om det pedagogiska utvecklingsarbetet i en skola!

För en sisådär tretton år sedan, då var jag en rätt ”grön” och nyutexaminerad lärare. Jag hamnade i ett härligt arbetslag, fyllt med personligheter av alla dess slag. Svenskläraren med träskor, matteläraren med oklanderlig disciplin, SO-läraren med berättarglädje och outtömlig kunskap och så NO-läraren, en tjej lika grön som jag, men med en förmåga att, sin unga ålder till trots, upprätthålla en ordning och struktur i sin undervisning som en annan bara kunde drömma om!

Under flera år så hade jag och NO-läraren, Wictoria, parallellklasserna. Och vilka klasser sen! Vi kunde skämta och skoja med eleverna, samtidigt som lektionerna blixtrade av kunskapande och eleverna sög åt sig av all denna kunskap! Några av eleverna har jag som vänner på FB idag. De är ingenjörer, frisörer, popstjärnor, flygvärdinnor eller gör karriär i Bryssel.

Jag och Wictoria, eller Wickan som hon alltid har varit, har alltid haft en skämtsam jargong. Som den gången då hon började blöda näsblod, vi skämtade med eleverna och Wickan sa att det var jag som klippt till henne ”för att hon var så dryg”. Eleverna visste inte riktigt vad de skulle tro, en gick hem till sin mamma och Wickan fick på kvällen ta emot ett oroligt samtal från en mamma som undrade om hon mådde bra och hur kollegorna behandlade henne 😉

Eleverna har alltid vetat att Wickan var den ordentliga, den som hade koll på saker och ting, medan jag alltid varit den som kommit på de där spontana och galna idéerna, lite halvt oplanerat.

Därför var det inte så konstigt att det var just hon som efter några år valde en ny inriktning inom skolans värld, den som rektor. Det öppnade sig en tjänst på vår skola och Wickan fick förfrågan om hon kunde tänka sig att bli rektor. På sin egna arbetsplats. Många ögonbryn höjdes. Alla var inte lika imponerade av tanken att en relativt ung tjej skulle bli chef över sina forna kollegor. Hur skulle hon klara av övergången mellan kollega och chef? Hur skulle jargongen bli i kollegiet? Skulle hon ha den pondus som krävs, när man ska leda ett kollegie på 70 lärare?

Wickan har visat alla tvivlare att de hade fel. Från den dag Wickan blev rektor på Östergårdsskolan, så har hon lyckats behålla alla de förmågor som gjorde henne till en omtyckt kollega, men även utvecklat andra förmågor som gjort henne till en oerhört omtyckt chef. Hon har en relation till sina anställda som, jag tror, är rätt unik inom skolvärlden, samtidigt som hon har förmågan att agera chef, ta beslut som inte alltid är de mest uppskattade, skilja på ”kompisen” Wickan och ”chefen” Wickan.

I en ständig dialog och i en verksamhet som präglats av transparens och delaktighet, har Wickan lyckats utveckla Östergårdsskolan till en skola där den pedagogiska utvecklingen alltid står i centrum. Med hjälp av tre tydliga prioriterade mål, ledarskap, språkutveckling och formativ undervisning, har Wickan i allra högsta grad varit en av drivkrafterna bakom vår framgångsrika skolutveckling.

För mig personligen har det betytt oerhört mycket att ha Wickan som chef. För två år sedan fick jag ett mail av Wickan där hon hade tagit reda på att det skulle hållas en föreläsning i Helsingborg om flippat klassrum. Hon undrade om jag var sugen på att hänga med ner och lyssna. Jag visste inte så mycket om begreppet ”flippat klassrum”, men då det serverades gratis buffé och till på köpet ett eller två glas vin, så var jag inte sen att anmäla mig (att detta var den stora anledningen kommer jag givetvis aldrig att erkänna för Wickan)

Sen den dagen, den kvällen, förändrades mycket av min syn på lärande. Hur jag planerar min undervisning, vad eleverna tränar på lektionen, min roll som pedagog i klassrummet och mina tankar kring skolutveckling. Hade jag inte fått det där mailet av Wickan, är det inte alls säkert att jag hade varit den Flippade Fröken jag är idag.

För ett år sedan ansökte jag och Wickan om ett stipendium som tog oss hela vägen till Pittsburgh och den årliga konferensen om Flipped Classroom tillsammans med Jon Bergman och Aaron Sams. För Wickan är det självklart att hon som rektor, även har en viktig roll som pedagogisk utvecklare på skolan och att hon är delaktig i de nya tankar och begrepp som utvecklas inom pedagogiken.

20140622_151347

Fröken Flipp och rektor Wickan testar att vika pappersgrodor i Pittsburgh efter Aaron Sams instruktioner…Den ena är min, den andre Wickans…En är rektor, en är inte rektor…

I enlighet med läroplanen, så ligger det på rektorns ansvar att ”Skolans arbetsformer utvecklas så ett aktivt elevinflytande gynnas”. Därav mitt snabba svar till skolområdeschefen. Rektorn har en oerhört viktig och avgörande roll i en skolas pedagogiska och demokratiska utveckling. Wickan är ett levande bevis på detta!

För två veckor sedan fick vi beskedet. Wictorias fantastiska förmågor och kunnande behövs på en annan skola i kommunen. Vi kommer förlora vår chef och Brunnsåkerskolan har dragit en vinstlott! För mig personligen betyder det att jag förlorar en god kollega, engagerad chef och en kritisk vän som hela tiden utmanar mig i mitt pedagogiska tänkande. För eleverna på Östergårdsskolan innebär det att de förlorar en trygg och stabil vuxen, som alltid haft en nära och engagerad kontakt med eleverna.

Kan en tidpunkt någonsin vara lämplig? Kanske kan den vara mer eller mindre olämplig. Att Wictoria inte är kvar hos oss till hösten anser vi på Östergårdsskolan är mycket olyckligt, då Wictoria är den ende av rektorerna som varit konstant de senaste åren. Men vi inser ju också givetvis att vår skola är bara en del av Halmstad kommun, och att verksamheten i hela Halmstad måste tas i beaktande när rektorer placeras på respektive skola.

När beskedet kom var det många med mig som fick tårar i ögonen. Wickan är Wickan – en självklar del av den berömda ”Östergårdsandan”. Oavsett var hon arbetar så kommer hon alltid vara en del av ”vår” skola! En omtyckt kollega, uppskattad chef och den allra finaste av vänner!

Tack Wickan – för allt du gjort för skolan, för våra elever och för allt du betytt för mig på min pedagogiska resa.

”Om dina handlingar får andra att drömma mer, lära sig mer, göra mer och bli så mycket mer – då är du en ledare”

Du är en ledare Wickan. Lycka till på din fortsatta resa!

if-your-actions-inspire-others__quotes-by-john-quincy-adams-45

Kommentera

