Det kom ett brev…

Hej

Du känner inte mig personligen, och jag känner inte dig. Men jag är en utav alla de vuxna som ditt barn möter varje dag på sin arbetsplats, i skolan. I detta brev tänkte jag beskriva för dig, hur den skola ser ut som just ditt barn möter varje dag. En skola som, förhoppningsvis, är rätt långt ifrån den skola som du och jag mötte när vi växte upp.

”Jag känner inte alls igen mig i skolan nu för tiden”. Ett uttryck som jag hört många föräldrar säga till mig under mina fjorton år som lärare. Jag svarar alltid på samma sätt ”Tack och lov!” För det är liksom inte meningen att ni föräldrar ska känna igen er, nåväl, åtminstone inte så mycket. För den skola som vi gick i när vi var små, var en skola som var anpassad till att möte de krav som samhället ställde på den tiden (tja, nu menar ju inte jag att ni är lastgamla och födda 1800-frost, men ni förstår nog vad jag menar…)

En skola där reproduktion av fakta, förmågan att kunna följa instruktioner, var något som premierades. Där läraren var den som stod för kunskapsöverföringen och där vi, oftast rätt så fogliga elever, lärde oss innantill både de mer nödvändiga, och kanske inte fullt så livsnödvändiga, kunskaper. Men det har gått rätt bra för oss, inte sant? Och visst vill vi det bästa för våra barn? Tro mig, jag vet. Jag har fyra egna barn och min högsta önskan är givetvis att mina barn ska nå alla de mål och drömmer som de strävar mot.

Blunda en gång. Vilket skolminne dyker upp på din näthinna? Fundera sen, hur tror du att skolan idag är annorlunda från skolan förr? Svar jag ofta möter från föräldrar är ”Det var mer respekt förr”. ”Mer ordning och reda”. ”Vi lyssnade på läraren”. Och om det nu gick bra för oss, så blir det nog att vi lätt tänker, att skolan borde vara lite mer ”som den var förr”.

Men var skolan bättre förr? Eller kan vi enas vid tanken om att den åtminstone är annorlunda idag.

Vi pedagoger har två uppdrag när vi möter ditt barn. Ett värdegrundsuppdrag och ett kunskapsuppdrag. Att vi pratar om två olika uppdrag är faktiskt rätt så konstigt, för vårt demokrati och värdegrundsuppdrag är givetvis något som ditt barn måste få kunskap om, för att kunna verka i en värld med allt mer flytande gränser och allt större utmaningar för mänskligheten.

Vi utbildar världsmedborgare. Det är inte säkert att just ditt barn kommer bosätta sig i samma stad som du växte upp i. Kanske flyttar din son till Peking, din dotter till Los Angeles eller kanske kommer ditt barn ha hela världen som sin arbetsplats. I den digitala värld vi lever i idag är allt möjligt! Hur ska vi då möta omvärldens krav, utmaningar och möjligheter?

Jo, vi vill fylla ditt barn med de allra bästa verktygen för att rustas för en komplex och, till viss del, okänd framtid. Vi vill fylla ditt barns ryggsäck med en trygg grund, en värdegrund som utgår från demokratins grundstenar, alla människors lika rättigheter, rätt att tycka och säga det man vill (så länge vi inte kränker någon annan) rätt att tro på det man vill. Och rätt att vara. Precis den man vill.

Vi vill också fylla ditt barns ryggsäck med alla de färdigheter, alla de förmågor, som ditt barn kommer ha nytta av, både nu och i framtiden. Några av de stora förmågorna som finns beskrivna i läroplanens kunskapskrav, de kunskapskrav ditt barn blir bedömt utifrån, är te.x förmågan att kommunicera. Förmågan att diskutera, dela sina tankar med andra människor. Vi vill att ditt barn ska få möjlighet att träna sig i att uttrycka sina åsikter och våga stå för det hen tycker, även om andra tycker något annat (och givetvis även få möjlighet att ändra sina åsikter, om det nu är så att ditt barn kommer på andra tankar)

Vi vill träna ditt barn i att analysera. Kunna se saker ur olika perspektiv. Sätta sig in i andra människors liv. Se likheter och skillnader. Beskriva orsaker och konsekvenser. Fundera över varför något blir som det blir och hur vi kan göra annorlunda nästa gång.

Vi vill att ditt barn ska duschas i språk och begrepp! Förmågan att använda ord i ett sammanhang, förstå vad ord betyder och kunna använda dessa är något som vi övar mycket på! Vi pratar ofta om ”språk i alla ämnen” – alla lärare som ditt barn möter tränar och utvecklar ditt barns begreppsförmåga – inte bara svenskläraren!

En annan förmåga som vi vill att ditt barn ska få öva och utveckla, är förmågan att hantera information. Ja, alltså inte enbart att återupprepa det som står i en text vi läser, utan fundera kring vad det är för information som sköljer över oss dagligen. Hur ska jag använda informationen och framförallt, kan jag använda den? Vi lär ditt barn att följa instruktioner, men även att själv fundera över bästa sättet att lösa en uppgift, vare sig det är i textilslöjden eller på mattelektionen.

Och vi lär ditt barn att reflektera. Reflektera och fundera över sitt eget lärande. För vi är helt övertygade om, att om ditt barn får kunskap om när hen lär sig som bäst, varför just då,  och var just ditt barn befinner sig i sitt lärande gentemot de mål vi gemensamt sätter upp, ja, först då kan också ditt barn veta hur hen ska göra för att ta sig ett steg närmare målet. Men lugn, vi överger inte ditt barn på den här resan. Se oss lärare som en GPS, som guidar ditt barn längs med vägen. Men det är vår fulla övertygelse att just ditt barn är kapabel nog till att själv hålla i ratten och vara den som styr bilen på kunskapens slingrande vägar!

Men vad hände med utantill-kunskapen då? Lär sig inte barn någon fakta överhuvudtaget? Europas floder? Tyska prepositioner? Engelska oregelbundna verb? Jo, ditt barn lär sig många olika saker. Fylls av fakta och information. Hela tiden. Men vår uppgift är inte bara att överföra denna fakta, vi ser till att ditt barn får använda sina förmågor för att skapa sig förståelse kring fakta, få fortsätta att utveckla sitt lärande.

Du kommer kanske möta många nya begrepp nu när du återanländer till skolans värld, genom ditt barn. Begrepp och förkortningar. BFL, ASL, EPA, IKT, Big5, flippat, formativt,  ja listan kan göras lång. Om det är något begrepp som du tycker känns konstigt, svårt, eller som du inte riktigt förstår innebörden av, snälla fråga! Men jag lovar att vi ska försöka vara så tydliga som möjligt när vi pratar vårt ”skolspråk”. Alla dessa förkortningar, alla dessa begrepp, är det som tillsammans utgör en helhet i ditt barns skolgång.

Skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Skolan ska bidra till en livslång lust till lärande för just ditt barn! Vårt uppdrag är livslångt. Men för att klara detta uppdrag behöver vi din hjälp! Vi behöver ha ett gott samarbete, en god kommunikation och tillsammans arbeta för att ditt barn ska ges möjlighet att växa och blomma, precis i den takt som passar just ditt barn.

Jag är helt övertygad om att när vi jobbar tillsammans, är inga hinder för höga, inga utmaningar för stora.

Jag tror på att ett gott samarbete och en god kommunikation, är grunden för ett gott lärande. Både mellan elev-elev, elev-lärare och mellan hem och skola.

Avslutningsvis vill jag bara passa på att säga tack!

Tack för att du tog dig tid att läsa mitt brev.

Tack för att vi får möjlighet att möta just ditt barn.

Och inte minst, tack för att du litar på vår förmåga att ge just ditt barn de allra bästa förutsättningar för att lyckas. Tack för att vi får vara med och fylla ditt barns ryggsäck, och tack för att vi får dela just ditt barns resa mot vuxenlivet och framtiden. Det är en häftig resa vill jag lova!

Tack.

bf4db25344cf8f19556af51f97611d2e

6 reaktioner på ”Det kom ett brev…

  1. Åh, vad bra skrivit Lotta! Får jag låna och kanske anpassa lite?

  2. Jättebra skrivet! Får jag också använda detta?

  3. Jag hoppas att du inte undevisar i svenska.

    • Hej Johan. Jag är genuint nyfiken på att få mer formativ respons på vad det är i texten som du anser vara av så låg kvalitet så du väljer att skriva din kommentar? Jag kan hålla med om att vissa formuleringar skulle säkert må bra av att finputsas, men när jag skriver mina inlägg så skriver jag alltid direkt från både huvud och hjärta. När hjärtat tar överhanden och texten flyter på, är det lätt att en och annan felformulering tar plats i texten. Om detta per automatik innebär att jag skulle vara en sämre pedagog? Det har jag oerhört svårt att tro…
      Jag håller dock med dig om att vi ska värna om ett korrekt språkbruk, inte förenkla utan förtydliga och förklara. Jag har under fjorton år som lärare på högstadiet (i SO och Eng) undervisat elever där de flesta inte har svenska som modersmål. Att vara korrekt och tydlig blir oerhört viktigt och att alla lärare är ansvariga för elevernas språkutveckling är för mig självklart!
      Så, tillbaka till din kommentar. Om det är så att du arbetar som pedagog själv, så hoppas jag att du ger dina elever betydligt mer formativ feedback, vad kan jag utveckla i min text och vad är det som gör att du anser att jag inte bör undervisa i svenska?
      Tack för att du läste mitt brev och jag hoppas att du återkopplar och hjälper mig att utveckla min förmåga att formulera mig i skrift.
      Mvh Lotta K

Kommentera

