Hela dagens lärande

Jag talar gärna och ofta om det livslånga lärandet, och framförallt om att främja lusten till det livslånga lärandet. I mitt förra inlägg, Förskola + skola = sant, belyste jag den process jag arbetar med i min roll som verksamhetsutvecklare inom Barn och Ungdomsförvaltningen. En process där jag, tillsammans med skolområdeschefer, rektorer och förskolechefer, just nu arbetar med fokus utifrån en av kommunens huvudprocesser, det synliga lärandet.

Med utgångspunkt i Hatties frågeställning ”How do we make learning visible to teachers and how do we make teaching visible to students?” kommer rektorer och förskolechefer under morgondagen lyfta tankar kring lärande, kunskap och hur vi kan använda planeringar som en del i vårt systematiska kvalitetsarbete, utifrån tanken att planeringen spelar en viktig del i arbetet med att tydliggöra och skapa delaktighet i vad som krävs för att lyckas i sitt lärande. 

De förmågor som genomsyrar Lgr 11, är även de förmågor som lyfts fram i förskolans läroplan och genom att skapa röda trådar ur ett 1-16 års perspektiv, kan vi lägga en gemensam grund för det livslånga lärandet. Men i dagens inlägg kommer jag istället utgå från hela dagens lärande, ett lärande som jag är helt övertygad om, leder till det livslånga lärandet.

I morse var jag på sonens utvecklingssamtal. Sonen går på Gullbrandstorpsskolan, en av skolorna i det skolområde jag arbetar med. Jag är därför väl insatt i hur de arbetar på skolnivå med att synliggöra lärandet. Spännande att som förälder få se vad det arbete ger för resultat på individnivå 🙂

Sonen ledde samtalet, började med att hälsa alla välkomna och förklarade hur länge samtalet kommer vara och hur han uppfattar helheten i sin skoldag (han går i åk 4). När han skulle gå in på ämnen och plocka fram områden han själv kände var områden där han ville utvecklas, använde han en stödmall som han fyllt i innan samtalet. Längst ur i vänstermarginalen stod ämnet, sedan var pappret uppdelat i två spalter. En spalt för hur han tycker det går i ämnet och en spalt där han själv fick lyfta fram de förmågor som han ville utveckla. Det är här det blir riktigt spännande!

Jag vet vilket arbete pedagogerna lägger ner på att arbeta med förmågor, synliggöra lärandet i planeringar, skapa meningsfulla lektioner med tydlig struktur, modeller, stödstrukturer och att eleverna arbetar med både själv och kamratbedömning.

”Jag vill utveckla procedurförmågan i SO”. Pedagogen i mig blev nyfiken. ”Hur menar du då”?

”Jo, alltså, jag gillar att arbeta med Sveriges landskap och jag vill bli bättre på att arbeta med kartboken och hitta och lära mig var landskapen ligger”.

Vi gick vidare till NO.

”Jag vill utveckla begreppsförmågan och jag tycker det är bra när Vicky, fröken, skriver begreppen vid sidan så när jag ska skriva en text och t.ex beskriva symbios så kan jag utveckla texten med hjälp av begreppen. Det är ett bra sätt att träna begreppsförmågan. Egentligen är det samma i svenskan. Ja, det är samma förmåga jag vill utveckla där, begreppsförmågan. Så jag använder begreppen för att utveckla mina texter.”

Att vara ägare till sitt eget lärande. När man, redan på mellanstadiet, kan sätta ord på sitt lärande, vad man vill utveckla, när man lär sig som bäst. Då har man som pedagog fått ett kvitto på att man har skapat ett lärande som är synligt för eleven.

På eftermiddagen åkte jag till Bäckagårdsskolan, där jag arbetar tillsammans med rektor och pedagoger, för att skapa planeringar som synliggör lärandet. Vilket fantastiskt gäng! Så härligt att få ta del av deras tankar, deras process, hur de hela tiden strävar efter att konkretisera och synliggöra lärandet för eleverna, från F-klass upp till åk. 5. Pedagogerna diskuterade förmågor, konkretisering av kunskapskrav och det viktigaste av allt, hur kan vi skapa planeringar som är till för eleven, för elevens lärande.

Pedagogen som arbetar i F-klassen, arbetar även till viss del på fritidshemmet, och om två veckor kommer jag ha mitt första möte med fritidshemmet på samma skola, där vi kommer fortsätta arbetet med förmågor, med att skapa röda trådar och synliggöra hela dagens lärande. 

Jag gick därifrån med ett stort leende, uppfylld av pedagogernas entusiasm, deras driv och passion för sitt yrke. Om jag saknar eleverna? Absolut! Men att få vara en del av lärares ”lärande” är minst lika häftigt!

Avslutade dagen med att hämta dotter, 6 år, på fritidshemmet på Lyngåkraskolan. Kommer in på fritids och där sitter dottern och ritar en stor kartbild, fylld av människor, vatten och olika länder.

”Mamma, titta! Jag har ritat olika människor, en indian, en från Kina, här är en i Sverige, här i vattnet är en sjöjungfru. Och så har jag ritat hela jorden!”

Hennes ögon lyste och tillsammans fyllde vi i det sista av det blåa i havet, så hon skulle kunna ta med bilden hem. Som stolt och ständigt uppkopplad mor, frågade jag Milda om jag fick fota bilden och lägga ut på Facebook, det fick jag.

12108151_10153338975727858_5004794335044725546_n

Inte långt efter att jag lagt ut bilden så skrev pedagogen som undervisar i F-klassen:

Lotta, så kul att vårt arbete i skolan visar så direkt återkoppling på Milda. Vi gjorde gemensam storbild med jorden i centrum idag på förmiddagen. Först film och sedan skapande av ”Livet på jorden”. Detta räckte inte för Milda, utan hon ville göra sin egen ”storbild” efteråt. Så kreativt, innovativt och lustfyllt!”

Hela dagens lärande. Den kunskap, det Milda fick ta del av under dagen i F-klassen, var det hon fortsatte att arbeta med resten av dagen på fritids. Här fick hon lov att utveckla, fördjupa och fortsätta att utforska.

Vi arbetar inte med ett lärande på skoltid, och ett annat på fritids. Vi arbetar med lärande.  De förmågor som barnen får möjlighet att utveckla under ”skoltid”, är precis samma förmågor som vi arbetar med på fritidshemmet.

När man talar om ”Big 5”, de fem förmågorna, är det många som väljer att istället tala om ”the Big 6”, den sjätte förmågan är den där vi lägger de förmågor som hör till vår värdegrund och demokratiuppdrag. Jag tänker inte att dessa förmågor är ”utöver” de fem stora, jag tänker att varje förmåga måste grundas i vårt värdegrundsuppdrag (något de kloka pedagogerna på Bäckagård kommer ha som utgångspunkt när de nu väljer att skapa egna ”djur”-bilder)

KreativtInnovativt. Lustfyllt. Pedagoger som skapar en kreativ miljö, pedagoger som skapar ett lustfyllt lärande där det synliggörs för eleverna vad det är vi arbetar med, varför, och vilka mål vi strävar mot, skapar kreativa, ansvarstagande och lustfyllda barn. Barn som kan sitta på utvecklingssamtal och redogöra för sina styrkor och utvecklingsmöjligheter i sitt lärande. Barn som ritar jordklot med indianer och sjöjungfrur. Barn som när de ska gå och lägga sig säger ”Mamma, väck mig tidigt i morgon, för jag längtar efter att gå till skolan!”

Jag är så tacksam för de pedagoger och rektorer jag får möjlighet att möta i mitt nya yrke, och jag är så tacksam för alla de fantastiska pedagoger som mina, och alla andras barn, möter varje dag. Inte bara under skoltid. Under hela dagen.

Tack alla ni fantastiska pedagoger, i förskolan, skolan och inte minst på fritidshemmen!

Tillsammans bygger vi, inte bara hela dagens lärande, utan garanterat, också hela livets lärande! 

En reaktion på ”Hela dagens lärande

  1. Intressant att läsa! (dock lite ”orolig” för sonens ”lite väl” utvecklade förmågor 😉

Kommentera

