Zaption – Zanslöst bra!

I tisdags var jag i Ronneby och föreläste för gymnasie/komvux-lärare om flippat klassrum med förmågor i fokus. Under föreläsningen hade jag inslag av interaktion, bl.a. fick pedagogerna möjlighet att själva, med hjälp av den digitala anslagstavlan Padlet, synliggöra olika metoder och verktyg som de använder i sitt klassrum. Ett av namnen som kom upp på vår padlet var Zaption, en av deltagarna berättade att Zaption är ett fantastiskt verktyg när man arbetar med flippat klassrum. Zaption ger användarna en möjlighet att dela flippar, men även en möjlighet att lägga in frågeställningar inne i flippen, vilket gör eleverna mer aktiva under tiden de tittar.

Jag blev nyfiken och ville ta reda på mer. Dagen efter fick jag ett mail från Sarah Jingfors, samma pedagog som tipsat om Zaption under föreläsningen. I sitt mail lyfte hon fram många av de vinster som hon ser i sitt klassrum när hon använder Zaption. Sarah är programsamordnare för Komvux och lärare i religionskunskap, naturkunskap och biologi i Ronneby. Jag har fått Sarahs tillåtelse att publicera hennes namn, men även tillåtelse att citera hennes mail. (I slutet av detta inlägg hittar du även Sarahs flippade instruktioner om Zaption – så vill du redan nu skippa att läsa, så scrolla längst ner i inlägget för länkar 🙂 )

”Det är ett program som verkligen kan synliggöra lärandet och kontrollfunktionen där du kan se vilka elever som har tittat på filmen och hur de har svarat gör både att eleverna är mer benägna att göra läxan och att jag får ett bra underlag för hur jag ska anpassa lektionen till deras behov och frågor.”

Nu blev jag givetvis så nyfiken att jag var tvungen att skapa ett konto på Zaption. Att skapa ett konto var enkelt, du angav mailadress och lösenord. Att använda Zaption är gratis, nåja, till viss del, givetvis finns det möjlighet att köpa till funktioner och uppgradera, men basutbudet funkar också alldeles utmärkt!

Du får en rundtur i form av en flipp när du loggar in, här får du en kort överblick över de funktioner som finns och hur du ska göra för att använda verktyget.

Det första jag gjorde var att klicka uppe i vänstra hörnet under ”Tours” och välja ”New tour”. Sedan fick jag möjlighet att välja en video som jag ville använda.

zaption7

Jag valde då en flipp som jag använt med mina elever, som handlar om Abraham, Mose och uttåget ur Egypten. Jag klickade på knappen ”Add this video to Tour” och sen kunde jag direkt börja redigera i filmen. ”Tour” är förresten den benämningen som de har på flipparna 🙂

zaption8

zaption9

Nästa uppgift var att bestämma var någonstans i flippen jag ville lägga in frågor. Det finns några olika typer av frågor jag kan välja att lägga in:

  • Flervalsfrågor – Eleven får flera olika alternativ och ska kryssa i vilket/vilka svar eleven anser vara rätt.
  • ”Check boxes” – Läraren ges möjlighet att ställa in vilket av svaren som är korrekt och eleven får direkt feedback när hen svarat
  • Öppna svar – Eleven själv får möjlighet att utveckla sitt svar i form av meningar.

zaption2

Jag valde att blanda olika typer av frågor och svarsalternativ – både ge eleven möjlighet till ”kontrollfrågor”, men även möjlighet att utveckla sina svar ytterligare. Eftersom jag vill att eleven ska ha med sig en frågeställning in i klassrummet – en Entranceticket – så såg jag till att lägga in det i slutet av flippen. Det ger mig som pedagog en möjlighet att redan innan lektionen ta del av de frågor eleverna har med sig, och en bättre möjlighet att förbereda nästa lektion!

När jag kände mig nöjd med resultatet klickade jag helt enkelt på knappen ”Publish” uppe i högra hörnet.

Min käre VUK-kollega fick bli min elev, testköra flippen och svara på frågorna. Vi kunde båda två konstatera att det är ett ypperligt verktyg för att skapa mer elevaktivitet och ett verktyg för pedagogen att få bättre kontroll på vilka elever som sett flippen, hur de har förstått innehållet och vilka frågor de tar med sig till lektionen. Helt enkelt ett mycket användbart verktyg i det flippade klassrummet!

Efter att eleven svarat på alla frågor, kan eleven själv gå igenom sina svar och ändra om man vill. Då klickar man helt enkelt på ”Show my responses”. Givetvis har eleverna också en möjlighet att se om flippen, genom att klicka på ”Replay”. Enkelt och lätt att överblicka!

zaption1

Jag som pedagog får en överblick och kan ta del av alla elevers svar. Det gör jag genom att klicka in på ”Tour analytics”. Här kan jag få en mängd olika information, exempelvis antal tittare/dag, antal elever som svarat på alla frågor och hur länge eleverna tittat på flippen.

blogg

Jag kan även, genom att klicka på ”Viewers”, se namn på de elever som sett på flippen.

blogg1

Men, givetvis det mest intressanta, genom att klicka på ”Responses” i mitten, så får jag fram alla elevers svar. Beroende på vilken typ av fråga jag valt, så ser svaren lite olika ut. Har jag valt en flervalsfråga visas det genom staplar till höger, är det en öppen fråga får jag dels ta del av svaret, men Zaption skapar även ett ”ord-moln” av de mest frekventa orden eleven använt sig av.

zaption3

zaption4

zaption5

Men hur gör jag då för att dela flippen med mina elever? Jo, jag klickar på den ”Tour” (flipp) jag vill dela och sen väljer jag ”Share” i högra hörnet.

start

Då får jag fram några olika alternativ. Antingen kan jag använda länken och dela med eleverna, eller bädda in koden (exempelvis i en blogg eller en lärplattform). Ännu smidigare är givetvis om man använder Zaptio som en del av sitt Google Classroom – då finns det en ikon som du direkt kan klicka på och dela med Google Classroom! Kan man annat än älska dagens digitala möjligheter!?!

zaption10

Så, det här var en steg-för-steg manual hur du gör om du, precis som jag, är nybörjare på Zaption! Är du nyfiken på att ta del av mitt färdiga resultat? Du hittar flippen här – vill du använda den i din undervisning så varsågod 🙂

http://zapt.io/tfvegww4

Ps. Här hittar du Sarahs fantastiska Zaption-instruktionsflippar!

http://screencast.com/t/J6Y5Iz6nYf (Del 1)

http://screencast.com/t/8PBsZ5xp (Del 2)

Stort tack till Sarah – både för tips, feedback och för instruktionsflipparna! #Detutvidgadekollegiet när det är som allra bäst!

Zappa lugnt och trevlig helg!

 

 

 

6 reaktioner på ”Zaption – Zanslöst bra!

  1. EdPuzzle är ett likvärdigt verktyg som jag absolut tycker du ska testa om du inte redan gjort det!

  2. Jag visste att du också skulle gilla Zaption :-). Jättebra instruktioner du har gjort med tydliga bilder. Jag delar inlägget till mina kollegor och hoppas att många fler tar sig tid att testa programmet.
    /Sarah Jingfors

  3. Ping: Zaption – Zanslöst bra! | Katharinas skolblogg

  4. Det verkar vara ett bra verktyg. Screencasterna är tyvärr gjorda med Jing och funkar inte med telefon eller plattor då de är i Flash. Det är väl det som är nackdelen med att använda mycket digitala metoder. Det snubblar lite här och där! Fortfarande.

  5. Ping: Zaption – använda film för att synliggör läranadet – Fröken Jingfors

Kommentera

