När du möter andra…

Har du tänkt på en sak. När vi möter andra, möter vi i första hand oss själva. Vi möter våra rädslor, våra fördomar, våra förhoppningar, våra styrkor och våra svagheter.

Jag minns ett möte. En pappa och hans femtonåriga dotter kom till mig på utvecklingssamtal. Vi pratade om framtid, om utbildning och om framtidsdrömmar. Dottern tittade på mig och sa med bestämd röst ”Jag vill bli advokat när jag blir stor!”

Sen tittade hon på sin pappa.

Han satt där. Lång och mörk. Med bruna ögon som tittade tillbaka. Höll fast blicken på dottern. Som tittade ner i marken. Sedan sa han, på bruten svenska men med stor övertygelse i rösten ”Du ska inte bli advokat!”

På en nanosekund for alla tankar genom mitt huvud. Vågar hon säga emot? Är han familjens överhuvud som bestämmer över sin dotters framtid? Har hon några val? Hur mycket kan jag lägga mig i? Hur mycket ska jag lägga mig i? Vad händer om jag lägger mig i?

Alla mina fördomar, inom loppet av en sekund. Omedvetet smög de sig inte på, nej, de hoppade över mig, och direkt var jag översköljd av alla tankar.

Pappan fortsatte titta på dottern.

”Nej, du ska inte bli advokat. Då kanske du någon gång måste försvara brottslingar som begått fasansfulla brott. Inte advokat. Du kan bli ingenjör istället. Rita och bygga vackra byggnader som gör att människor mår bra. Eller lärare. Du kan bli lärare. Det är ett yrke där du kan göra skillnad, där du måste använda både här (och pekade på huvudet) och här (och pekade på hjärtat).”

Dottern log.

”Men pappa, det där bestämmer ju ändå inte du”. Och så tittade hon på honom med plirande ögon.

Och han log.

Och där satt jag. Med alla mina fördomar.

Har du tänkt på det?

Att när du möter andra, möter du i första hand dig själv.

Varje möte lär oss något, inte bara om personen vi möter, utan något om oss själva.

Hur tänker du?

kay-pollak-växa-genom-möten-vi-männsikor-har-något-att-lära-i-varje-möte-med-en-annan-människa-600x600

 

 

3 reaktioner på ”När du möter andra…

  1. Kan varmt rekommendera Kay Pollak – ”att välja glädje” böcker/föreläsningar

  2. Så sant Lotta! Det är en ganska häftig reflektion att göra och om vi sedan kan dra nytta av den erfarenhet vi upptäcker kan vi också förändra. Att möta människor och våga ta dessa tillfällen i akt lär oss som sagt om andra människor, om mötet och om oss själva. Vad som är grundvärderingarna för vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt är något som vi själva avgör därefter. Tyvärr, med tanke på allt som sker runt omkring oss, kanske inte alla reflekterar tillräckligt över sin egna person utan är upptagna med att reflektera över denna andra parten eller tredje som inte är närvarande. Så egentligen går det runt mängder med människor som utan att reflektera över det borde ha dåligt samvete eller också ha lärt sig att leva med det som något naturligt. Världen består av så många olika åsikter, tankar, olika värderingar och kulturer och att bry sig om att förstå varandra innebär som du sa att vi förstår oss själva, sen är det upp till oss själva om vi vill göra skillnad men utgångsläget är bättre dukat bara för at vi öppnat dörrar till andra människor oavsett vem dom är.

  3. Ping: Reflektionsmöten | stoneydaze

Kommentera

