Kahoot!

Idag tänkte jag ge ett konkret tips på ett roligt och användbart verktyg i undervisningen, nämligen Kahoot. Har du aldrig spelat Kahoot så kan man bäst förklara det genom att säga att det är en interaktiv frågesport, där du som lärare skapar frågor och svarsalternativ och där sedan eleverna kopplar upp sig mot spelet och spelar tillsammans. Kahoot kan t.ex användas för att kolla av vilken förförståelse eleverna har inför ett arbetsområde, det kan användas för att se om eleverna förstått flippen, genomgången eller texten de läst. Tyskläraren i mitt arbetslag sa direkt att detta är något som hon hade kunnat tänka sig att använda för att snabbt kolla glosor eller ha som mindre läxförhör. Så hur fungerar det då? Är det svårt? Vad tycker eleverna? Här kommer en steg-för-steg beskrivning som kanske kan vara till hjälp 🙂

Som lärare skapar du först ett konto. Det gör du på getkahoot.com. Då kommer du till en inloggningssida där du väljer att skapa ett gratis konto.

kahoot

När du skapat ett konto så väljer du vad det är du vill göra. Vill du göra en frågesport så klickar du på quiz.

kahoot2

Sen är det bara att sätta igång att skapa frågor. Du skriver in din fråga och sen är det valfritt om du vill välja att lägga till en bild också. Längst ner har du fyra svarsalternativ, tänk på att EN måste du ändra så den blir ”correct” och lyser grön. Det gör du genom att klicka på den röda rutan.

kahoot3

Sedan går du vidare genom att klicka på Add question och lägger till så många frågor du vill ha. jag tycker att tio frågor är rätt lagom att ha i frågetävlingen. Men det är givetvis en fråga om hur mycket tid man har och vad syftet är med quizen.

När du känner att du är klar, klickar du på ”save and continue”. Då kommer det upp en ruta där du ska fylla i vilken typ av ålder/stadie den riktar sig till, språk, en beskrivning av quizen och framförallt, glöm inte att ställa in på ”public” så att vi andra har möjlighet att ta del av din quiz 🙂 För om vi alla hjälps åt att skapa en ”bank” av bra Kahoot-frågesporter, tänk så mycket tid vi sparar åt varandra! Glöm inte bort – sharing is caring 🙂

kahoot5

När du sedan ska spela Kahoot med dina elever går du in på ditt konto och trycker Play på den quizen du vill spela.

kahoot6

Under tiden går eleverna in på adressen kahoot.it. På deras skärm kommer följande bild upp:

kahoot5

Samtidigt, på smartboarden (kanonen eller där du kopplat upp datorn till skärm) kommer följande bild upp:

kahoot7

Eleverna fyller då helt enkelt in den gamepin som står framme på duken i sina mobila enheter och sen är det bara att välja nickname och köra igång!

På ett enkelt sätt har du skapar en interaktiv frågesport som både engagerar och motiverar dina elever! Denna vecka har jag använt en frågesport som handlar om riksdagen och Sveriges styrelseskick. Eleverna har tyckt att det har varit ett kul sätt att ta in kunskap och ”testa av” om de förstått det som de haft i flippad läxa.

20140901_111757

Test av kunskap – under tidspress 🙂

Ordning och reda då? Tja, låt mig säga så här, är man en lärare som vill ha absolut tystnad och raka led i klassrummet, kan Kahoot vara en hmm…minst sagt ny och spännande upplevelse! Jag kan garantera att pulsen höjs, förväntningarna, glädjeropen och ljudnivån likaså  🙂

2014-09-02 - 1

Mellan varje fråga kommer en topp-5 lista och eleverna tycker det är kul att se hur de ligger till. När quizen är slut kan jag ladda ner allas resultat och se exakt vilka frågor de svarade rätt respektive fel på. I slutet av quizen får också eleverna en chans att utvärdera den enligt ”tumme upp – tumme ned” principen. Hittills har resultatet i mina grupper varit oerhört positivt! En klass ville göra om samma quiz ”då ser vi om vi lärt oss någonting” 🙂

BwcJLL4IUAAalNe (1)

Kan man leka fram kunskap? Klart man kan det! Min åsikt är att vi leker alldeles för lite i våra klassrum! För att främja lust till lärande måste vi se till att lusten kommer in i klassrummet! 

En elev konstaterade efter dagens lektion att ”Idag har jag lärt mig fett mycket”! Egentligen handlar det bara om att flippa tanken. Vi är så vana vid hur ett läxförhör ”alltid sett ut” att vi kanske missar möjligheten vi har att förändra och utveckla vår undervisning!

Våga testa – jag lovar – varken du eller dina elever kommer bli besvikna!

Lycka till 🙂

 

 

 

 

31 reaktioner på ”Kahoot!

  1. Det såg spännande ut! Jag har endast testat Socrative tidigare men detta såg lite mer inbjudande ut

  2. Precis som ovanstående så började jag med Socrative också och det funkade ganska bra, men jag tyckte ändå att utformningen var lite otydlig – blir till att testa kahoot alltså istället. Verkar kul och bra!

  3. Kul att detta kom just nu. Jag skapade nämligen ett konto i förra veckan, men har inte hunnit testa. Däremot gjorde jag ett korsord på nätet som också blev populärt. Återkommer när jag testat – om de blir bra… /Suzanne

  4. Hej Lotta! Jag har lagt ut din text om förstelärare i en FB-grupp som heter ”Inför sistelärare nu”. Eftersom det kan vara kontroversiellt med ironi ville jag berätta detta för dig, och tar bort texten om du inte vill synas i detta sammanhang.
    Din text om förstelärare är mycket bra oavsett 🙂

    • Hej, det är helt OK att använda min text i detta sammanhang. Det handlar ju om att se det ur flera perspektiv, något vi även övar våra elever i 🙂 Uppskattar att du informerade mig! / Mvh Lotta K

  5. Tack för tipset. Jag provade idag med lyckat resultat. Det är kul och givande att följa din blogg.

  6. Hej jag kom i kontakt med Kahoot igår av en tillfällighet. Så jag har redan skapat ett konto.
    Ville fråga om allt funkar med vanliga datorer i klassrummet? vi har inga pads. Sen skrev du att eleverna ger sig själva nicknames. hur vet du vem som svarat vad? Ja förutom att be eleverna om sina smeknamn förstås. tack för en bra blogg

    • Hej
      Ja det funkar bra med både mobiler, dator eller paddor. Eleverna går in på kahoot.it oavsett vilken mobil enhet de har. Ja det där m nickname får man fundera kring.vill du ha resultat för varje elev får du be dom skriva sina riktiga namn 🙂 Lycka till!

  7. Hej! Tack för en bra blogg med fina tips. Jag har skaffat ett konto och är väldigt sugen att testa kahoot med mina elever men när jag testade på min dator (har ej padda) måste man se frågan i ett fönster och sedan trycka på rätt färg i ett annat. Ska det vara så eller har jag gjort något tokigt?

    • Hej, ja meningen är att du projicerar frågan på en smartboard/duk i klassrummet, sen sitter eleverna med sina mobiler/plattor och trycker svaret 🙂 Då ser ni när alla svarat och framförallt hur många som svarade rätt svar och hur många som svarade fel 🙂 Efter varje fråga kommer en Topp-5 lista av de som är i ledning. Lycka till!

  8. Pingback: Kunskap och kompetens finns i huset! | Rektor Lina bloggar

  9. Kul blogg…irriterande dock när man inte har så mycket teknisk utrustning. Mobiler, visst men de har oftast ”inga pengar” så att de kan vara uppkopplade.

  10. Pingback: Kahoot | Lise som IT-pedagog

  11. Pingback: Språkutvecklande övningar med Kahoot! | Hülya

  12. Pingback: kahoot.com | WebbVerktyg

  13. Pingback: Tips: Kahoot – SkolITcenter

  14. Jag jilar kahoot.it

  15. Pingback: Kahoot! | iktnkc

  16. Pingback: Lathund Kahoot | stromslundsbarnen

  17. Pingback: Lathund för att skapa och spela Kahoot | iktstromslundsskolan

  18. Rekommenderar detta spel starkt. Jag körde detta i klassrummet för elever i årskurs 6. Jag förhörde då olika språkliga drag som förekommer i en självbiografi. Att man kan göra funktionell grammatik roligt är helt fantastiskt! Barnen har tjatat på mig flera gånger om att få spela igen.
    Kan användas i alla ämnen!
    Lycka till.

  19. Pingback: Fyra användbara utvärderingsverktyg | Iktbanken

  20. Pingback: Digital verktygslåda – NODSTRÖM EDUCATION

  21. Tack för en informativ och pedagogisk instruktion till kahoot. Jag ska prova det första gången med mina elever idag och hoppas att det går bra. Jag hoppas också att tekniken inte strular så att det blir platt fall. Jag tror ju verkligen på att leka fram kunskap på lektionerna. De lär sig och har kul samtidigt = win/win!

  22. Pingback: Del 9 Digital verktygslåda Quizzverktyg och frågesport – NORDSTRÖM EDUCATION

Lämna en kommentar