I guds namn?

Än en gång har ett avskyvärt terrorattentat ägt rum i världen, utfört av människor som säger sig följa Guds ord, som utger sig för att vara de enda ”sanna” muslimerna.

I våras, när mina elever i åk. 8 hade religion, arbetade vi med extremistiska grupper med fokus på bl.a IS, både med anledning av terrorattentatet mot Charlie Hebdo, men framförallt därför att eleverna själva mött människor som uppmanat till Jihad mot ”de otrogna” (detta var något som även uppmärksammades av media och som spreds via sociala medier till eleverna)

Jag tror inte på att sopa information under mattan. Jag tror på att lyfta fram det i ljuset, diskutera, vrida och vända på argument, kritiskt granska, syna och bemöta. I läroplanens andra kapitel lyfts det fram att ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden”. Det står vidare att ”Läraren ska klargöra och med eleverna diskutera det svenska samhällets värdegrund och dess konsekvenser för det personliga handlandet”.

Nedan följer den planering som mina elever arbetade med kring IS och islamistisk extremism, kanske kan den komma till användning för just dig och dina elever.

I skolan

Alla

  • Vi läser tillsammans texten ”Detta är Islamiska staten” och diskuterar vad vi vet om IS.
  • Vi tar reda på innebörden av begreppet Jihad och diskuterar hur begreppet Jihad tolkas av extrema grupper.

Vi tittar på dokumentären från Uppdrag Granskning där vi möter den svenska IS-soldaten Adam från Göteborg och får lyssna till hans berättelse om vad det var som fick honom att lämna ett liv i Sverige för att strida för Islamiska Staten.

Basgrupp

Titta på videon som visar unga svenska män som strider för Al Qaida. Diskutera i basgruppen och skriv ner era tankar och diskussioner kring följande frågeställningar (alla i basgruppen antecknar):

  • Vad tror ni får en ung svensk kille, eller tjej, att välja att strida för extremistiska grupper?
  • Vilka argument ger personerna i filmen för att locka unga muslimer att strida för Al Qaida/IS?
  • ”Under skuggan av svärdet finns paradiset”. Vad menar personen i filmen med dessa ord?
  • Vilken roll tror ni att sociala medier spelar när det gäller att få ut budskap och locka unga tjejer och killar att ansluta sig till Al Qaida, IS (eller andra extremistiska grupper)?
  • Din bästa vän ringer dig en dag och berättar att han/hon har bestämt sig för att åka till Syrien och strida för IS. Han/hon försöker övertala dig att följa med. Vilka blir dina motargument? Utveckla dina argument och bemöt även de argument du tagit del av i filmen/flippen ovan.

Basgrupperna delar med sig muntligt i helklass! 

Lämna en kommentar